Widerøe vastaanotti ensimmäisen E190-E2 -koneensa (LN-WEA) 4. huhtikuuta Brasilian São José dos Camposissa. Tiistaina 24. huhtikuuta tehdyn avauslennon myötä ensimmäinen Embraerin kolmesta uudesta 80-146 -paikkaisista E2 -koneista on otettu käyttöön. Seuraavaksi kaupalliset lennot aloittaa vuoden 2019 aikana suurin versio eli E195-E2. Koneperheen pienin versio E175-E2 tullee kaupalliseen käyttöön vuonna 2021. Toukokuussa 2016 ensilentonsa tehnyt Embraer E190-E2 sai tyyppihyväksynnän Yhdysvalloissa ja Euroopassa helmikuussa 2018. Koneessa on suuren ohivirtaussuhteen omaavat uudet Pratt & Whitney PW1900G -moottorit ja kokonaan uusi siipi sekä laskutelineet. Verrattuna ensimmäisen sukupolven E190 E-jet -koneeseen järjestelmistä 75 prosenttia ovat uusia. Polttoainetehokkuus on parantunut valmistajan mukaan edelliseen versioon verrattuna 17,3 prosenttia. Widerøen E190-E2 koneessa on yksiluokkainen 114-paikkainen matkustamo. Widerøe vastaanottaa kuluvan vuoden aikana kaksi muutakin E190-E2 -konetta. Kaikkiaan yhtiöllä on osto-oikeudet vielä kahteentoista E2-koneeseen. Niiden kokonaistilausarvo on listahinnoin noin 873 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Finnair ja Widerøe ilmoittivat lokakuussa 2017 avaavansa yhteistyössä reitit Bergenistä ja Tromssasta Helsinki-Vantaalle. Reittiä on määrä lentää juuri Embraer E190-E2 -koneilla sekä Widerøen miehistöllä. Aiemman aikataulun mukaan ensimmäisen koneen toimitus Widerøelle on määrä tapahtua maaliskuussa 2018. Viive saattaa vaikuttaa myös näihin lentoihin.
Päivittäin Widerøe operoi yli 450 lentoa ja lentää Norjassa useammalle lentokentälle kuin kukaan muu operaattori. Reiteistä 60 prosenttia operoidaan kaupallisin perustein ja 40 prosenttia on tuettuja reittejä, jotka mahdollistavat nopean liikkuvuuden Norjassa. Lue myös:
|
|||