Todennäköisesti viimeinen Yhdysvaltain C-17 Globemaster III -kuljetuskone on noussut ilmaan Kabulin Hamid Karzain lentokentältä. Tämän myötä lennonjohtopalveluita Afganistanissa ei enää anna Yhdysvallat eikä mikään muukaan taho. Koko Afganistanin ilmatila on nyt kokonaan valvomatonta. Afganistan ilmoitti jo 16. elokuuta, että maan ilmatila on valvomatonta ja ylilentävän siviililentoliikenteen tulisi kiertää Kabulin lentotiedotusalueen ilmatila. Afganistan informoi asiasta tuolloin lennonjohtoalueita. Myös Kabulin Hamid Karzain lentokenttä suljettiin tuolloin siviililentoliikenteeltä toistaiseksi. Sotilastoimijat ottivat lennonvarmistuksen haltuunsa alueella evakuointitoimien ajaksi. Maanantaina 30. elokuuta Yhdysvaltain poistuttua alueelta jäi Kabulin kansainvälinen lentokenttä kokonaan ilman lennonvarmistuspalveluja. Uusi ilmailutiedotuspalvelun notam-tiedote kertoo Hamid Kazain lentokentän olevan valvomaton eikä lennonvarmistus- tai maahuolintapalvelu ole tarjolla. Notamin julkaisi Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA. Jo aiemmin 21. elokuuta Kabulin lentokentän mittarilähestymismenetelmien julkaistiin olevan poissa käytöstä. Yhdysvaltain lentokoneet käyttivät Kabulissa USA:n puolustusministeriön hyväksymiä menetelmiä. Lentokentän olosuhteista kertoo myös 24. elokuuta julkaistu notam, jonka mukaan kaikki Kabulin asematasot ovat täynnä erinäistä romua, joka voi aiheuttaa vaurioita rullauksen aikana. Mahdollista Afganistanin ilmatilaan lentävää tai Kabuliin laskeutuvaa lentoliikennettä kehotetaan noudattamaan erityistä varovaisuutta. Varoitus koskee koko Kabulin lentotiedotusaluetta maanpinnalta korkealle lentoliikenteen yläpuolelle saakka (SFC-UNL). Viimeinen C-17 Globemaster III -kuljetuskone nousi ilmaan Kabulista 30. elokuuta. Yhdysvaltain ulkoministeriön virkamiehen raportoidaan sanoneen, että Afganistanissa olisi enää alle 250 Yhdysvaltain kansalaista. Merkittävä määrä lentoliikenteestä Euroopan ja Aasian välillä kulkee normaalisti ruuhkaisen Afganistanin ilmatilan läpi lähes suoraan Kabulin ylitse. Reitti kulkee Turkmenistanista Afganistaniin ja edelleen Pakistaniin sekä Intiaan. Ilmatilan sulkeminen siviililentoliikenteeltä on vaikuttanut lentoihin siis jo 16. elokuuta saakka. Myös Finnair on joutunut reitittämään kaukolentojaan uudelleen. Tämä johtaa todennäköisesti lentoaikojen pidentymiseeen ja nostaa siten osaltaan kustannuksia. Vuonna 2019 alueen lentoliikenne häiriintyi merkittävästi Pakistanin ja Intian välisen kiistan seurauksena. Se toi merkittäviä viiveitä lentoliikenteelle, kun Pakistanin ylilentävä liikenne ei saanut lupaa jatkaa Intiaan. Lue myös:
|
|||