Lockheed U-2S -tiedustelukone onnistui kaatamaan FAA:n lennonjohtojärjestelmän vappuaattona. Nimellä Dragon Lady tunnettu U-2 lensi lentosuunnitelman mukaista reittiä 60 000 jalan korkeudessa turvallisesti muun liikenteen yläpuolella. Jostain syystä lennonjohdon uusi ERAM-järjestelmä tulkitsi sen olevan huomattavasti alempana. ERAM (En Route Automation Modernization) laskee ennakolta koneiden sijainteja ja pyrkii välttämään liikennekonflikteja. FAA:n mukaan järjestelmä päätteli 30. huhtikuuta 60 000 jalassa (noin 18 000 metriä) normaalilla koulutustehtävällä olleen U-2:n lentävän vain 10 000 jalassa (3000 metriä). ERAM alkoi laskea suurelle määrälle risteävää liikennettä vaihtoehtoista reititystä. Järjestelmän muistikapasiteetti ei riittänyt operaatioon ja koko systeemi meni nurin. Varajärjestelmä saatiin kuitenkin onnistuneesti käyttöön ja vaaratilanteita ei syntynyt. Lukuisia uudelleenreitityksiä kuitenkin tarvittiin ja Los Angeles International Airportilla peruutettin noin 50 lentoa. Ensimmäisenä tapauksesta kertoi NBC News. FAA:n tiedotteen mukaan järjestelmää on päivitetty tapahtuman jälkeen. AOPA:n (Aircraft Owners and Pilot's Association) mukaan miljardeja dollareita maksanut ERAM piti alunperin ottaa käyttöön vuonna 2010. Lennonjohto-ohjelmistossa on ollut aiemminkin ongelmia. Nyt Los Angeles Air Route Traffic Control Centerin tietokoneet olivat nurin tunnin verran. Kohta 60-vuotias kone Lockheed U-2 teki ensilentonsa jo 1955, mutta kone on edelleen käytössä. Tyypin suunnitteli Lockheedin legendaarinen Clarence "Kelly" Johnson. Hänen piirustuslaudallaan ovat syntyneet mm. Lockheedin kuuluisat tuotteet F-104 Starfighter ja SR-71 Blackbird. U-2-koneita on vuosien varrella modernisoitu useaan otteeseen. Vielä käytössä olevat koneet on rakennettu 1980-luvulla. Ne tunnetaan myös tunnuksella TR-1 (Tactical Reconnaissance). Näissä koneissa on erilaisia suuria tiedustelulaitesäiliöitä siivissä ja rungon yläpuolella (kuva oikealla, klikkaa suuremmaksi). Dragon Ladyn lento-ominaisuuksia voi hyvällä syyllä kutsua haastaviksi. Äärikorkeuksissa suurin sallittu nopeus ja sakkausnopeus ovat vain noin 10 solmun päässä toisiaan. Laskussa purjekonemainen siipi (liitosuhde 23:1) vaatii tarkkaa ohjausta, ennen kuin suihkumoottorin voimalla lentävä kone suostuu palaamaan maan pinnalle. Vaikka U-2 oli vaikeasti lennettävä, se tarjosi 50-luvulla ennen tiedustelusatellittien aikaa ainoan ikkunan Neuvostoliittoon rautaesiripun taakse. Siksi se otettiin käyttöön. Lakikorkeudeksi on eri lähteissä mainittu 70 000 jalkaa (21 000 metriä), mutta todennäköisesti U-2 kykenee lentämään korkeammallakin. Pilotit käyttävät avaruuspuvun kaltaista asua painekypärineen (kuva vasemmalla). Alkuvuosina Dragon Lady oli jonkun aikaa täysin hävittäjien ja ilmatorjunnan ulottumattomissa. Yhdysvallat hyödynsi tätä mahdollisuutta lentämällä Neuvostoliiton yllä. Näissä operaatioissa U-2-koneiden reititykset loukkasivat myös Suomen ilmatilaa. Koneen käyttöä jouduttiin merkittävästi rajoittamaan vuonna 1960, kun Gary Powersin ohjaama U-2 ammuttiin alas Neuvostoliitossa SA-2-ohjuksella (S-75 Dvina). Kuuban ohjuskriisin aikoihin 1962 U-2 pudotettiin myös saarivaltion yläpuolella. Samaten Kiina on onnistunut ampumaan alas tällaisen koneen. Vaikka miehittämättömät järjestelmät ovat korvaamassa miehitettyjä tiedustelualustoja, U-2:lle löytyy edelleen tehtäviä. Myös NASA:lla on tutkimuskäytössä tällaisia koneita tyyppitunnuksella ER-2. +TT+ Lue myös:
|
|||