Airbus on saanut päätökseen testit, joissa uudella A350 XWB -koneella operoitiin erittäin märältä kiitotieltä. Tavoitteena oli varmistaa, että vesiroiskeet eivät suuntaudu laskutelineistä koneen moottoreihin. Tuloksena testeistä oli hyväksyntä ja bonuksena saatiin komeita valokuvia. Testit tehtiin Istresin koelentokeskuksessa MSN004-koneella, jossa on Airbusin sivuvakaajan ohella myös Qatarin värit. Kiitotiellä oli kokeissa vähintään 22 millimetriä vettä. Vesialueen läpi ajettiin ensin nopeudella 60 solmua. Sitten vauhtia vähitellen kasvatettiin aina arvoon 140 solmua asti. Koelento-ohjelmaan kuuluvilla testeillä varmistettiin se, että erittäin märiltä kiitoteiltä operoitaessa etenkin nokkatelineen roiskeet eivät vaikuta moottoreiden tai APU-turbiinin (Auxiliary Power Unit) toimintaan (klikkaa kuvat suuremmaksi). Istresin kiitotielle luotiin sata metriä pitkä ja 29 metriä leveä märkä alue. Kokeissa käytettiin myös moottorijarrutusta eli suihkuvirtaus suunnattiin eteenpäin. Neljä ensimmäistä A350-konetta ovat nyt keränneet 1600 koelentotuntia yli 350:llä lennolla. Laivasto täydentyy viidennellä MSN005-koneella lähiviikkoina.
|
|||