AeroMéxico Connectin Embraeria ohjanneella ei kelpuutusta - kone tuhoutui windshearin seurauksena

aeromexicoconnect_DGAC_1Aeroméxicon alueellisen lentoyhtiö Aeroméxico Connectin Embraer 190 -matkustajakone (XA-GAL) tuhoutui lentoonlähdön jälkeen Meksikossa 31. heinäkuuta 2018. Turmatutkinnan loppuraportin mukaan perämiehen paikalla istuneella lentäjällä ei ollut asianmukaista koulutusta konetyyppiin. Kone putosi maanpintaan tuulisiirin ja menetelmien noudattamatta jättämisen seurauksena.

Aeroméxico Connectin Embraer 190 oli 31. heinäkuuta 2018 lähdössä lennolle AM2431 Durangosta Mexico Cityyn. Lähtökiidon aikana sade yltyi ja jo ennen alkunousua esiintyi windshear-ilmiötä.

Konetta lensi perämiehen paikalla istunut lentäjä. Lähtökiidon aikana windshear-ilmiö oli havaittavissa molemmista nopeusmittareista. Perämiehen paikalla ollut nosti nokan ilmaan 146 solmun nopeudella ja nokka oli 10,2 asteen kulmassa.

Kone oli noussut vain kahden jalan korkeuteen, kun laskuteline nostettiin sisään. Se on vastoin toimintamenetelmiä, joita kuuluu käyttää kohdattaessa windsheariä. Oikean menetelmän mukaan koneen asuun ei kosketa ja laskuteline jätetään alas.

Embraer ehti nousta vain noin kolmen metrin korkeuteen, kun ilmanopeus alkoi laskea rajusti. Kapteeni otti tuolloin ohjaimet ja jatkoi nousua noin 10 metrin korkeuteen, kun ilmanopeus oli pudonnut jo 130 solmuun. Näkyvyys putosi sateen seuraksena lähelle nollaa ja lentokone menetti nopeutta sekä korkeutta iskeytyen lopulta takaisin maanpintaan.

aeromexicoconnect_DGAC_2Embraer osui kiitotien pintaan noin 2150 metrin päässä lähtökiitotien kynnyksestä hieman keskilinjan vasemmalle puolelle. Koneen runko jatkoi matkaansa vielä noin 400 metrin päähän kiitotien jatkeelle. Molemmat moottorit irtosivat koneesta jo aiemmin ja ne löytyivät 400 metrin päässä kiitotien sivusta.

Koneessa oli 103 ihmistä ja he kaikki pelastuivat turmasta. Kapteeni, yksi lentoemäntä ja 12 matkustajaa saivat vakavia vammoja. Kaikkiaan 63 ihmistä selvisi tapauksesta ilman vammoja. Itse kone tuhoutui täysin.

Mexicon siviili-ilmailuviraston DGCA:n julkaistaman onnettomuustutkintaraportin mukaan syyt onnettomuuteen olivat lentäjän puutteellinen kelpuutus sekä toimintamenetelmien noudattamatta jättäminen.

Loppuraportin mukaan perämiehen paikalla istui noin 3300 lentotunnin kokemuksen omannut, lentäjä, joka oli aloittanut kaksi kuukautta aiemmin koulutuksen Embraer-koneisiin. Hänellä oli kelpuutus lentää vain Beechcraft King Air -koneita.

Hänellä ei siis ollut kelpuutusta toimia Embraer E190 -koneen perämiehenä. Myös koneen kapteenilta puuttui kelpuutus antaa lentokoulutusta. Lennon oikea perämies istui ohjaamon jumpseat-istuimella.

Lentäjien puutteellisen toiminnan lisäksi pyyhkeitä sai lennonjohto, joka ei informoinut sääolosuhteiden muuttumisesta riittävästi lentäjille.

Tutkijat eivät löytäneet teknistä vikaa koneesta ja se oli myös oikeassa painopisteasemassa.

Vuonna 1988 perustettu ja nykyisin SkyTeam -lentoyhtiöallianssiin kuuluva Aeroméxico Connect on Meksikon suurin alueellinen lentoyhtiö. Se lentää noin 60 Embraer-koneen laivastolla lentoja lähes 60 kohteeseen.

 

Mexiccon Secretaria de Communicationes y Transportes (SCT):n loppuraportti (PDF)

 Lue myös: