Kymmenen henkilöä menehtyi kaksimoottorisen Piper PA-42-1000 Cheyenne 400LS -potkuriturbiinikoneen (PR-NDN) maahansyöksyssä Brasilian Gramadossa 22. joulukuuta 2024. Perhelennon onnettomuus tapahtui pian lentoonlähdön jälkeen. Turmakone on aiemmin ollut useiden vuosien ajan myös suomalaisomistuksessa ja se on operoinut lentoja Helsinki-Vantaan ja Lappeenrannan välillä. Lento-onnettomuudessa menehtyi kymmenen Piper Cheyenne -potkuriturbiinikoneessa ollutta henkilöä, jotka olivat ensitietojen mukaan samasta perheestä ja suvusta. Koneessa olleiden lisäksi maahansyöksyn seurauksena onnettomuudessa loukkaantui myös 17 sivullista. Alustavien tietojen mukaan Canelan lentokentältä ilmaan kello 09.15 noussut lentokone olisi törmännyt esteisiin ja pudonnut rakennusten päälle. Onnettomuus sytytti tulipalon. Onnetomuuden aikaan säätila Caxias do Sulin lentokentällä oli huono. Näkyvyys oli huonoimmillaan 1000 metriä ja pilvikorkeus oli 600 jalkaa. Koneen määränpää oli Jundiaí, joka sijaitsee Sao Paolon läheisyydessä. Piper PA-42-1000 Cheyenne 400LS on kaksimoottorinen potkuriturbiikone, jota voidaan käyttää mm. taksi- ja liikelentotoiminnassa. Konetyypin matkalentonopeus oli 400 mailia tunnissa eli noin 640 km/h. Lentokone oli onnettomuuden sattuessa brasilialaisliikemiehen yksityiskäytössä. Kyseinen vuonna 1990 valmistunut seitsemänpaikkainen onnettomuuskone on ollut vuosina 2000-2016 suomalaisomistuksessa (OH-PAY) ja viimeinen käyttäjä oli vuonna 2006 perustettu Airecon Oy. Se tarjosi asiakkailleen taksi- ja tilauslentoja ja markkinoi vuonna 2007 lentoja Helsinki-Vantaan ja Lappeenrannan välillä vuonna 2002 perustetun Wingline Oy:n nimellä. Aireconin konkurssin jälkeen kone myytiin Saksaan vuonna 2016 (D-ILDO), josta se päätyi Brasiliaan. HK, MH
|
|||