Air Busanin lennolle BX391 Hongkongiin 28. tammikuuta kello 21.55 lähdössä ollut Airbus A321 (HL7763) oli valmiina työntöön kello 22.04. Reittiporrastusten takia koneen työntö- ja käynnistyslupaa viivästettiin ja uusi mahdollinen aika oli 22.33. Kello 22.14 ohjaamoon tuli Lavatory smoke -varoitus, joka tarkoittaa automaattista savuhavaintoa koneen WC-tiloissa. Pian tämän jälkeen matkustamohenkilökunta ilmoitti palosta koneen takavessassa. Kello 22.15 kapteeni antoi ilmoitti palosta lennonjohdolle ja antoi koneessa evakuointikäskyn.
Ensimmäiset pelastusajoneuvot saapuivat koneen luo kello 22.17 eli kaksi minuuttia evakuointikäskyn jälkeen. Tuolloin myös koko kone oli evakuoitu käyttäen seitsemää hätäpoistumistietä. Vain R1 eli oikeaa etuovea ei käytetty. Sammutustoimet alkoivat kello 22.20 ja päättyivät kello 23.31. Tulipalo tuhosi koneen kauttaaltaan ylärungon, matkustamon ja ohjaamon osalta. Lisäksi palo vaurioitti sekä siipiä että moottoreita, mutta ne säilyttivät muotonsa. Koneen siipitankeissa oli tulipalon syttyessä 16,3 tonnia lentopolttoainetta.
Etelä-Korean AIRAB (Aviation and Railway Accident Investigation Board) julkisti tutkinnan väliraportin 26. helmikuuta. Raportti ei ota kantaa siihen mikä aiheutti tulipalon syttymisen. Muutama päivä tapahtuman jälkeen Air Busan rajoitti varavirtalähteiden kuljettamista koneissaan ja myöhemmin vastaava rajoitus tuli voimaan kaikissa Etelä-Korean lentoyhtiöissä.
ARAIBia tutkinnassa avustaa Yhdysvaltain NTSB, Ranskan BEA ja Saksan BFU. MH Lue myös:
|
|||