Air Francen Airbus A380 -superjumbo (F-HPJE) oli lauantaina 30. syyskuuta lennolla AF066 Pariisista Los Angelesiin kun koneen nelosmoottori hajosi katastrofaalisesti. Sosiaalisessa mediassa julkaistujen kuvien perusteella voimanlähteen etuosa puhaltimineen on kadonnut. Kone laskeutui onnistuneesti Kanadan Goose Bayhin. Reittilentokorkeudessa Airbus A380 -koneen oikean siiven ulommaisessa Engine Alliance GP7200 -moottorissa tapahtui jotain, mikä aiheutti koko etuosan hajoamisen. Ilmeisesti myös siiven johtoreuna vaurioitui tapauksessa, mutta tulipaloa ei syttynyt. F-HPJE jatkoi kolmen toimivan moottorinsa voimin laskuun Goose Bayn varakentälle (SYYR) kello 15.42 (GMT). Yhden moottorin menettämisen mahdollisuus on normaalitapaan huomioitu jo suunnitteluvaiheessa ja A380-koneella voidaan lentää myös moottorihäiriössä. Lentäjät harjoittelevat vajaamoottoritoimintaa vuosittain simulaattoreissa. Koneessa oli 496 matkustajaa ja 24miehistön jäsentä. Kukaan ei loukkaantunut tapauksessa. Matkustajat joutuivat olemaan koneessa lopulta yhteensä 23 tuntia, sillä Goose Bayssä ei ole tarvittavaa infrastruktuuria näin suuren joukon käsittelemiseksi. Air France lähetti kaksi konetta noutamaan matkustajia. Yhtiö uudelleenreitittää heidät alkuperäiseen kohteeseensa. Air Francella on 10 Airbus A380 -konetta. United Technologies Corporationiin kuuluvan Engine Alliancen takana ovat suuret moottorivalmistajat General Electric ja Pratt & Whitney. Engine Alliance GP7200 -moottori käynnistettiin ensimmäisen kerran maakokeissa vuonna 2004. Myös ensilento tehtiin saman vuoden aikana. Kyseisiä voimanlähteitä on tarjolla neljää eri versiota (GP7270E ja GP7272E) suurimman lentoonlähtöpainon (MTOW) ja vallitsevan ilmanlämpötilan mukaisesti. Suurin tarjolla oleva työntövoima on 72000 paunaa. GP7200-moottoreita on käytössä Air Francen, Emiratesin, Qatar Airwaysin, Etihadin ja Korean Airlinesin A380-koneissa. Ensimmäisenä Engine Alliancen moottorit otti käyttöön Emirates vuonna 2008 ja Air France vuonna 2009. Helmikuussa 2017 Engine Alliance GP7200-moottoreita oli asennettu jo 125 Airbus A380-koneeseen eli siivissä moottoreita lentää jo 500 kappaletta. Moottorivalmistajan mukaan GP7200-moottorin lähtöluotettavuus on ollut 99,9 prosenttia eikä sille ole aikaisemmin sattunut lennonaikaisia sammutuksia. T.T & M.H. Päivittynyt 1. lokakuuta: lisätty tieto siitä, että matkustajat joutuivat jäämään koneeseen Goose Bayssä.
Lue myös:
|
|||