Latvialainen airBaltic luopuu Boeing 737 -laivastostaan jo vuotta suunniteltua aiemmin eli syksyllä 2019. Yhtiö hakee hyötyjä laivaston yhtenäistämisestä, kun jatkossa käytössä on vain yksi konettyyppi. Poistumislistalla ovat myös Bombardier Q400NG-koneet. Nykyisin airBalticin laivastossa on jo 14 uutta A220-300 -konetta ja kuluvan vuoden aikana määrä kasvaa vielä kahdeksalla uudella koneella. Latvialaisyhtiön mukaan uusi konetyyppi on ollut odotuksia parempi myös polttoainetehokkuudessa sekä miehistön ja matkustajien mukavuutta ajatellen. AirBaltic on tilannut jopa 80 uutta Airbus A220-300 (Bombardier Cseries) -konetta. Näistä 50 on vahvistettuja tilauksia ja 30 on optioita. koneet on määrä toimittaa vuoteen 2022 mennessä. A220-koneiden lisäksi airBaltic operoi 12 Bombardier Q400NG -potkuriturbiinikoneella. Myös niiden odotetaan poistuvan laivastosta vuoteen 2022 mennessä, kun leasingsopimukset koneista päättyvät. Kyseessä on yhtiön Destination 2025 -liiketoimintasuunnitelman toteutus. Nyt kokonaan käytöstä poistuvista Boeingin valmistamista 737 -koneista ensimmäiset tulivat airBalticin laivastoon marraskuussa 2003. Suurimmillaan 737-koneiden määrä on vuosien varrella ollut 15. Niiden lisäksi yhtiön laivastossa oli maaliskuusta 2008 helmikuuhun 2014 saakka kaksi Boeing 757 -konetta. AirBaltic luopui kolmesta Boeing 737-500 -koneestaan jo loppuvuodesta 2018. Nykyiset kuusi Boeing 737-300 ja kaksi Boeing 737-500 konetta poistuvat käytöstä siis vuoden 2019 aikana. Latvialaisoperaattori lentää yli 70 kohteeseen Riiasta, Tallinnasta ja Vilnasta. Kohteita on Euroopan ja Skandinavia lisäksi IVY-maissa sekä Lähi-idässä. Kesän 2019 uusia reittejä ovat lennot Riiasta Dubliniin, Stuttgartiin, Lviviiin sekä Kosille ja Menorcalle. Lue myös:
|
|||