airberlin varustaa 15 tilaamaansa Boeing 787-8 Dreamliner -lentokonetta GEnx-1B-moottoreilla. Tämän lisäksi airberlin on allekirjoittanut 12 vuoden OnPointSM-sopimuksen, joka kattaa GEnx-moottoreiden huollon, korjaukset ja uudistukset. GEnx-1B -moottorit ja OnPointSM-sopimus tulevat maksamaan yli 1,2 miljardia US-dollaria sopimuskauden aikana.
”airberlinin lentolaivaston strategia perustuu taloudellisuuteen ja ympäristötehokkuuteen. Näillä aloilla olemme perinteisesti innovaatioiden kärjessä, ja vuonna 2011 saavutimme uuden virstanpylvään. airberlin kuluttaa polttoainetta 3,5 litraa 100 lennetyllä matkustajakilometrillä, mikä on vähiten kaikista Euroopan verkostolentoyhtiöiden kulutuksesta. Tavoitteemme on vielä parantaa tätä saavutusta. Dreamliner-lentolaivastomme varustaminen GEnx-moottoreilla ei jatka ainoastaan sitoutumistamme ekotehokkaaseen lentämiseen, vaan olemme päätyneet myös taloudellisesti houkuttelevaan ratkaisuun“, kertoo Hartmut Mehdorn, airberlinin toimitusjohtaja. ”Yhteistyömme strategisen kumppanimme Etihad Airwaysin kanssa on laajentunut Boeing-Dreamliner-ohjelmaan, mikä parantaa molempien lentoyhtiöiden asemaa tehdä menestyksellistä yhteistyötä tiimissä ja suunnitella vieläkin tehokkaammin uuden lentokonetyypin lanseerausta“, Mehdorn jatkaa.
”airberlinin päätöksestä valita GEnx-moottorit voimme kiittää elinkeino- ja tekniikan aloilla tehtyjä monipuolisia ja yksityiskohtaisia ratkaisuja, joista airberlinille on hyötyä tehokkuuden nousussa ja suhteellisesti edullisemmassa huollossa“, sanoo Muhammad Al-Lamadani, GE Aviationin Euroopan myyntitiimin johtaja. ”GEnx-moottori menestyy markkinoilla erityisen hyvin ja asiakkaamme ovat innoissaan sen vähäisestä polttoaineen kulutuksesta ja päästöistä sekä matalasta melutasosta.“
Ekotehokkailla GEnx-moottoreilla varustetut 15 Boeing 787 Dreamliner -matkustajakonetta liitetään airberlinin lentolaivastoon vuodesta 2015 alkaen. Jo maaliskuussa 2012 airberlin ja strateginen kumppani Etihad Airways ilmoittivat yhdistävänsä Boeing 787 Dreamliner -ohjelmansa käyttääkseen synergiaetuja hyväkseen. Lentolaivaston strategian, toiminnan sekä huollon yhteistyöstä saatavat skaalaedut molemmat lentoyhtiöt arvioivat monien miljoonien US-dollareiden arvoisiksi. Kummankin lentoyhtiön Dreamliner-tilaus käsittää yhteensä 56 tilattua matkustajakonetta, mikä on suurin tästä lentokonetyypistä tehty tilaus.
Mikään muu moottorityyppi ei ole myynyt paremmin ja nopeammin kuin GEnx-moottori GE Aviationin historiassa. Yli 1 300 tilatun moottorin ansiosta tilauskirjat ovat nyt täynnä. Verrattuna GEn CF6-moottoriin GEnx-moottori vakuuttaa 15 prosenttia vähäisemmällä polttoaineen kulutuksella ja siten myös 15 prosenttia pienemmillä CO2-päästöillä sekä 30 prosenttia matalammalla moottorin melutasolla. GEnx-moottori ei ainoastaan alita nykyistä laillista NOx-päästöjen raja-arvoa 55 prosentilla, vaan alittaa myös muiden säännösteltyjen kaasujen päästörajat jopa 90 prosentilla.
GEnx-moottoriohjelmaan osallistuvat IHI Corporation/Japani, AvioSpA/Italia, Volvo Aero/Ruotsi, MTU/Saksa, TechSpaceAero/Belgia, Snecma (SAFRAN Group)/Ranska ja Samsung Techwin/Korea.