Ensimmäinen Airbus A330-800neo (MSS1888) nousi ilmaan Toulousen Blagnacista 6. marraskuuta 2018. Pienemmän A330neo-koneen avauslento kesti neljä tuntia ja neljä minuuttia. Kyseessä on toinen uudesta A330neo-koneperheen versiosta, joka lentää Rolls-Royce Trent 7000 -moottoreiden voimin. Airbus A330neo -koneiden koelento-ohjelma käynnistyi lokakuussa 2017, kun A330-900neo aloitti lennot. Nyt ilmaan päässyt A330-800neo lentää lyhyen noin 300 lentotunnin mittaisen koelento-ohjelman. Suunnitelmissa on saada tyyppihyväksyntä vuoden 2019 aikana. A330-900neo -koneen koelento-ohjelma sai jo syyskuussa 2018 Euroopan lentoturvallisuusviranomaisen EASAn tyyppihyväksynnän. Suurempi A330neo lensi noin 1400 tunnin koelento-ohjelman. Konetyypeillä on samanlaiset moottorit, järjestelmät, matkustamo sekä ohjaamo. A330neo -koneissa on mm. uudet Rolls-Royce Trent 7000 -moottorit, uudet siivet, uudet moottoripankat. Suuremman A330-900 -koneen matkustamossa on tyypillisessä kolmiluokkaisessa matkustamossa 287 istuinta ja A330-800 versiossa vastaavasti 257 matkustajaistuinta. Airbus sanoo pienempää versiota entry-level -laajarunkokoneeksi. Koneen maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 251 tonnia ja kantama on lähes A350XWB:n luokkaa eli 8150 merimailia. Verrattuna edellisen sukupolven A330-200 -koneeseen lisäkantamaa on tullut 1300 merimailia. Sen myötä konetyyppi mahdollistaa reitit Euroopasta Kaakkois-Aasiaan sekä Kaakkois-Aasiasta Yhdysvaltain länsirannikolle. Syyskuuhun 2018 mennessä Airbus on saanut 14 asiakkaalta 224 tilausta A330neo-koneista. Kaikki olemassa olevat tilaukset koskevat suurempaa A330-900neo -versiota. Ainoa A330-800neo -koneiden tilaaja Hawaii Airlines perui oman kuuden koneen tilauksensa keväällä 2018. Ensimmäinen A330-900neo toimitetaan TAP Portugalille mahdollisesti joulukuussa 2018. Lue myös:
|
|||