Erittäin pitkille lennoilla suunniteltu Airbus A350-900ULR XWB (Ultra Long Range) (F-WZNY, MSN216) -matkustajakone on tehnyt ensilennon. Kyseinen versio Finnairinkin operoimassa A350-koneesta kykenee lentämään pidempään kuin mikään muu nykyinen matkustajalentokonetyyppi. Singapore Airlines saa ensimmäisen ULR-version laivastoonsa vuoden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla.
Airbus A350-900ULR -kone aloitti lyhyen koelento-ohjelman. Koneversion voimanlähteinä on Rolls-Royce Trent XWB -moottorit, joiden on määrä mahdollistaa jopa 9700 merimailin mittaiset lennot. Koneeseen on lisätty suuremmat polttoainesäiliöt, joiden myötä kerosiinia on mahdollista tankata 24 000 litraa ilman lisätankkeja. Koelentovaiheessa on mukana myös aerodynaamisia parannuksia sekä aiempaa suuremmat wingletit. Uusin A350-koneversio kykenee erittäin pitkiin lentoihin joten suorat 20 tunnin pituiset lennot ovat mahdollisia. Koneversion maksimi lentoonlähtöpaino MTOW on 280 tonnia. Singapore Airlines käyttää uutta konetta suorilla lennoilla Singaporesta Yhdysvaltoihin ja aina itärannikolle New Yorkiin saakka. Maaliskuun 2018 lopussa Airbus oli saanut kaikkiaan 854 tilausta A350 XWB -koneista 45 asiakkaalta. Singapore Airlines on yksi koneperheen suurimmista asiakkaista kaikkiaan 67 A350-900 -koneen tilauksella. Nykyisin niitä on yhtiön laivastossa jo 21. Lue myös:
|
|||