Airbus A350 XWB ja A321neo -koelentokoneet Rovaniemelle ROPS-järjestelmän koelennoille

A350_060217a(päivittynyt 6.2. klo 21.20) Airbusin koelentokoneet A321neo (D-AVXA, msn6673) ja A350-900 (F-WXWB, msn1) saapuvat Rovaniemelle maanantaina 6. helmikuuta. Vierailun syy on todennäköisesti jälleen ROPS (Runway Overrun Prevention System) -järjestelmän koelennot, joita tehdään järjestelmän hyväksyttämiseksi epäpuhtaalla kiitotiellä.

A321_060217bAirbusin koelentokoneet saapuvat Rovaniemelle maanantaina 6. helmikuuta puolen päivän aikaan. Koneilla saatetaan lentää myös muualla kuin Rovaniemellä. Yksi vaihtoehtoinen kohde koelennoille on Ruotsin Kiiruna. Vaihtoehtoisilla kohteilla haetaan sopivia kiitotieolosuhteita koelennoille. Airbus vahvisti Lentoposti.fi:lle Rovaniemen vierailun kestävän mahdollisesti keskiviikkoon saakka.

ROPS-järjestelmä auttaa vähentämään ulosajoja ja suistumisia kiitotieltä koneen laskeutuessa. Rovaniemellä järjestelmän toimivuutta validoidaan kontaminoidulla kiitotiellä, jossa on mm. lunta ja luonnonjäätä. Nykyisin Airbusin-järjestelmät on hyväksytty käytettäväksi puhtaalla ja märällä kiitotiellä.

A350_060217cEdellisvuoden helmikuun tapaan luvassa on koelentoja joiden aikana tehdään useita lentoonlähtöjä ja laskuja. Tuolloin kyseessä kerrottiin olevan viimeisen ROPS-version koelennot ja tyyppihyväksyntää oli määrä odottaa vielä vuoden 2016 aikana.

Airbusin ROPS-järjestelmän (ROW, Runway Overrun Warning / ROP, Runway Overrun Protection) tehtävänä on varmistaa pysähtyykö lentokone edessä olevalle kiitotielle.

Se laskee tarvittavan laskumatkan ja vertaa tietoa realiaikaisesti laskeutumisen aikana todelliseen tilanteeseen. Järjestelmä huomioi kiitotien pinnanmuodon, kunnon, koneen painon, laskuasun, tuulen ja lämpötilan.

Järjestelmä antaa ohjaajille tarvittaessa äänivaroituksen tukeakseen ohjaajia mahdollisessa ylösvetopäätöksessä sekä tehojen vähentämisessä ja jarrutuskeinoissa koneen pysäyttämiseksi kiitotielle.

ROPS_demo_1Kiitotieturvallisuutta parantava ROPS-järjestelmä on tarjolla kaikkiin Airbusin matkustajakoneisiin. Airbusin ROPS-järjestelmän ensimmäisen EASA:n hyväksyntä myönnettiin lokakuussa 2009 A380-koneisiin.

Järjestelmä on mukana A350 XWB -koneiden peruskokoonpanossa ja tuli elokuussa 2013 saataville myös A320-koneisiin ja heinäkuussa 2015 A330-koneisiin.

Päivitys 6.2 kello 21.20: Lisätty kuvat 6.2 vierailulta.

Lue myös: