Airbusin viidennen A350 XWB -koelentokoneen odotetaan nousevan ensilennolleen lähiviikkoina. Valmistajan numerolla MSN5 tunnettu koneyksilö keskittyy pääsääntöisesti tyyppihyväksyntäprosessiin sekä ns. Route Proving -lentoihin, joiden aikana se mahdollisesti nähdään myös Helsinki-Vantaalla. Route Proving -lentojen aikana tarkastellaan erityisesti A350 XWB:n suoriutumista lentoyhtiökäytössä eri lentoasemilla. Kaikkiaan noin kolme viikkoa kestävän kampanjan aikana kevyessä koelentovarustuksessa olevalla koneella lennetään noin 300 koelentotuntia. MSN5 on myös toinen matkustamolla varustettu koelentokone. Parhaillaan Airbus viimeistelee reittilentojensa aikatauluja, ohjelmaa ja kohteita. Suomi ja Helsinki-Vantaa ovat mahdollisesti viimeinen kohde viisipäiväisen lentosarjan aikana. Lentoposti.fi:n Airbusilta saamien tietojen mukaan pysähdys Helsinki-Vantaalla tapahtuisi elokuun aikana ja olisi noin 4-6 tunnin mittainen. Suunnitelmat ovat vielä alustavia ja aikataulut sekä reitit voivat vielä muuttua. Finnair on kolmas lentoyhtiö, joka saa konetyypin käyttöönsä ja samalla konetyypin ensimmäinen operaattori Euroopassa. Yhtiön laivastoon on tulossa 11 konetta joiden lisäksi sillä on olemassa optiot kahdeksaan lisäkoneeseen. Ensimmäinen Finnairille valmistuva A350 XWB on MSN18 ja seuraavat MSN19 ja MSN20. Nykyisen aikataulun mukaan ensimmäinen kone liittyisi Finnairin laivastoon syyskuussa 2015. Airbusin koneuutuus A350-900 on huomattavan kokoinen 66,8 metrin pituudellaan ja 64,75 metrin siipien kärkivälillään. Nykyiseen Finnairin Airbus A330-kalustoon verrattuna pituutta on 3,11 metriä enemmän ja siipien kärkiväli on kasvanut 4,45 metriä. Finavian mukaan A350-koneen koko ei aiheuta ongelmia pysäköintipaikkojen suhteen toisin kuin vielä suuremman A380-koneen kohdalla. Nykyisistä matkustajasilloista kuutta voidaan käyttää A350-koneen operointiin ilman suurempia muutoksia. Kaikkia matkustajasiltoja 31-38 on muutosten avulla mahdollista käyttää uuden konetyypin kanssa. Näiden lisäksi asematasolla on useita konetyypille sopivia seisontapaikkoja kuten 905 ja 222, jotka ovat myös A380-koneella sopivia. Edellinen todella harvinainen vieras laskeutui Helsinki-Vantaalle syyskuussa 2010, kun Lufthansan jättimäinen Airbus A380 sekoitti koko lentokentän toiminnan. Yleisöryntäys yllätti kaikki ja useat kadut - mukaan lukien Tuusulan moottoritie - muuttuivat tukkoiseksi pysäköidyistä autoista. Vastaavanlainen ryntäys lienee nähty edellisen kerran silloin, kun Concorde laskeutui Helsinki-Vantaalle 80-luvulla. Myös Emiratesin A380 on käynyt Helsinki-Vantaalla tammikuussa 2013, kun se joutui määräkenttänsä Moskovan sään takia öiseen Suomeen. Lue tarkemmin A350 XWB-koneiden kuluvan kesän koelento-ohjelmasta, Airline1:sta ja tulevista litiumioniakuista sekä tutustu ensimmäiseen A350 XWB:n matkustajalentoon, jolla myös Lentoposti.fi oli mukana: Artikkeli: 350 XWB - koelennoilla kohti tyyppihyväksyntää Artikkeli: Raportti: uuden A350 XWB:n ensimmäinen matkustajalento Pyreneiden yllä Lue myös artikkeli: A380 ruuhkautti lentoaseman ympäristöineen
|
|||