Airbus pitää kiinni aikaisemmin ilmoittamistaan toimitusmääristä vuoden 2016 aikana. Eurooppalaisvalmistaja aikoo luovuttaa asiakkailleen kuluvan vuoden aikana kaikkiaan yli 650 lentokonetta, joista A350 XWB -mallisia on yli 50. Huhtikuun lopussa uusia Airbuseja on lähtenyt asiakkaille 170 ja niistä oli A350-koneita vain yhdeksän. Airbusin johtajat ovat erittäin vakuuttuneita toimitusmäärien toteutumisesta. Hampurissa järjestetyssä Innovation Days -tapahtumassa aiheesta puhuivat eri sanankääntein Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier, asiakastoimintojen johtaja John Leahy ja operatiivinen johtaja Tom Williams. Uusia A350-900 -koneita on toimitettu kesäkuun alkuun mennessä kuudelle operaattorille. Tuoreimpana 24. koneyksilö toimitettiin Cathay Pacificille 30. toukokuuta. Kyseessä on kuluvan vuoden yhdeksäs toimitus. ”Yhdeksän konetta ja jo toimitettu ja 41 on vielä jäljellä. Kiristämme tahtia loppuvuoden aikana” vakuutti Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier. ”A320neo-koneiden osalta alku on ollut vaikeaa mutta koneiden suorituskyky on ollut odotettu parempi. Ilman moottoreita jääneiden "liitotokoneiden" osalta ongelmat on ratkaistu vuoden loppuun mennessä”, jatkoi Brégier viitaten A320neo-koneiden moottorien toimitusongelmiin. Airbusin A350-tuotantolinjalla on tällä hetkellä 40 koneyksilöä eri vaiheissa. Suunniteltu toimitusmäärä on toimitusjohtaja Brégierin mukaan yhä saavutettavissa vaikka se vaikuttaakin haasteelliselta. Matkustamon osien toimitusten viivästysten takia takkuilleen A350 XWB -tuotannon lisäksi ongelmien kanssa painineen A320neo-koneen toimitusten luvataan pääsevän vauhtiin. Silloin vuoden toimitusmäärä 650 koneyksilöä olisi mahdollista saavuttaa. ”Vuosi 2016 on tärkeä ja haasteellinen. A350 XWB -koneiden ongelmat ovat matkustamon osien toimituksissa. Päämääränämme on varmistaa alihankintaketju sekä nopeuttaa tuotantoa”, sanoi Airbusin tuotanto-ohjelmista vastaava johtaja Didier Evrard. "Ongelmia tulee, kun penkit, vessat yms eivät ole valmiita tai laatu on huonoa. Voisi odottaa, että saamme alihankkijalta WC-moduulin, jonka ovi menisi kiinni. Asentaminen ei etene, koska osat eivät ole kunnossa. Kyseessä on todellinen haaste ja olemme tehneet useita toimia eri alihankkijoiden kanssa. Laaduntarkkailumme on entistä tarkempaa. Jos standardeihin ei päästä, vaihdamme toimittajia”, kommentoi Brégier. "Aikataulu on haasteellinen huomioiden elo- ja joulukuun lomakaudet. Jos meillä on osat niin toimitamme koneet. Valmistaudumme laajentamaan tuotantoa matkustamoasennuksien osalta vaihtoehtoisiin tiloihin. Me aiomme venyä saavuttaaksemme tavoitteen”. Airbus on saanut asiakkailtaan kovaa palautetta viime hetken viiveistä ja hitaasta tiedon jakamisesta. Tähän on jo tehty toimitusjohtaja Brégierin mukaan muutos ja asiakkaat pidetään aiempaa paremmin perillä tilanteesta. "Tulemme varmistamaan asiakkaiden luottamuksen säilymisen keskittymällä tuotannon nopeuttamisen. Asiakkaat kaipaavat tietoa vaikeuksista, jotta ne voisivat varautua mahdollisiin viiveisin”, säestää Evrard. Airbus on kertonut valmistavansa kuluvan vuoden aikana yli 50 uutta A350 XWB -konetta. Tuotantovauhdin on määrä noustaa kymmeneen koneeseen kuukaudessa vuoden 2018 loppuun mennessä. Kuluvan vuoden aikana Finnairin odotetaan vastaanottavan vielä kaksi A350-900 -konetta. Ensimmäistä konettaan vuoden 2016 aikana odottavat vielä Ethiopian Airlines, Thai, China Airlines, Srilankan Airlines ja Lufthansa, jonka ensimmäinen koneyksilö on MSN74.
|
|||
Pitäisköhän juttu käyttää oikolukijalla....