Airbusin tuoreimman markkinaennusteen mukaan maailman lentoyhtiöt tarvitsevat vuoteen 2031 mennessä 28 200 uutta lentokonetta. Kasvua nähdään sekä matkustaja- että rahtiliikenteessä. Tarvittavien koneiden markkina-arvo on 4 biljoonaa dollaria. Airbusin Global Marketing Forecastin mukaan lentoliikenne kasvaa 4,7 prosentin vuosittaisella vauhdilla ainakin vuoteen 2031. Kasvu on tuplaantunut viidentoista vuoden välein ja näin sen ennustetaan tekevän jatkossakin. Airbusin ennusteen mukaan vuoteen 2031 mennessä tarvitaan 19 520 kapearunkokonetta, 6670 laajarunkokonetta sekä 1710 erittäin suurta lentokonetta. Ennusteessa on edellisvuoteen kasvua 443 lentokonetta. Miljardit ihmiset ympäri maailman haluavat matkustaa entistä enemmän. Kaupungeissa asuvan väestön odotetaan kasvavan 3,5 miljardilla ihmisellä viiteen miljardiin vuoteen 2030 mennessä. Kaupungistuminen tuo lisää vaurautta, joka johtaa lisääntyvään lentämiseen. Vuonna 2012 kasvavilla talousalueilla (Kiina, Intia, Lähi-itä, Aasia, Afrikka, IVY-maat, Latinalainen Amerikka ja Itä-Eurooppa) oli 6 miljardia asukasta ja ennustettu vuosittainen RPK-kasvu (Revenue Passenger Kilometres) on kuusi prosenttia vuoteen 2031 mennessä. Länsi-Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Japanin miljardin asukkaan matkustamisen ennustetaan kasvavan vuosittain neljän prosentin verran RPK:lla mitattuna. Päästöt vähenemään Hurjista kasvuluvuista huolimatta ympäristöä ei ole unohdettu. Lentokonevalmistajat ovat kehittäneet entistä vähemmän kuluttavia lentokoneita sekä erilaisia tekniikoita vähentämään ympäristön rasituksia. Airbusin koneuutuudet A320neo- sekä A350XWB rasittavat ympäristöä vähemmän polttoainetaloudellisuutensa myötä. Airbusin mukaan A350 XWB:n viisi vuotta uudempi teknologia antaa melkoisen etulyöntiaseman päästöissä verrattuna Boeingin Dreamlineriin. Airbus on mukana myös monissa ympäristöaloitteissa kuten AIRE, MINT ja ASPIRE. Lisäksi yhtiö on mukana ympäri maailman kehittämässä vaihtoehtoisia polttoaineratkaisuja. Lentoliikenteen päästöjä vähennetään myös ilmaliikenteen hallinnalla ja suurimpia projekteja ovat eurooppalainen SESAR- ja USA:n NextGen-ilmatilat. Molemmat uudistukset säästävät matkustajien aikaa sekä lentokoneiden polttoainetta.
|
|||