Tulevaisuudessa matkustaminen on yhä enemmän ilmailun varassa ja Airbusin tuoreimman GMF-markkinaennusteen mukaan vuosien 2013-2031 aikana tarvitaan 29 000 uutta lentokonetta. Tulevaisuudessa varsinkin kehittyvillä markkinoilla matkustetaan lentämällä. Airbusin mukaan seuraavan 20 vuoden aikana lentoliikenne kasvaa 4,7 prosenttia vuodessa. Global Market Forecast -ennusteen mukaan markkinoilla tarvitaan yli 29 220 uutta matkustaja- ja rahtilentokonetta, joiden arvo on miltei 4,4 biljoonaa dollaria. Näistä noin 28 350 on matkustajakoneita, joiden arvo on 4,1 biljoonaa dollaria. 10 400 konetta korvaa nykyisin käytössä olevia lentokoneita. Kun nykyisin maailmalla lentää 17 740 lentokonetta, kasvu merkitsee sitä, että vuoteen 2032 mennessä käytössä oleva kalusto kaksinkertaistuu miltei 36 560 lentokoneeseen. Talouden kasvu, keskiluokkien laajentuminen, matkustamisen helppous ja edullisuus, kaupungistuminen, turismi ja muuttoliike ovat tekijöitä, jotka lisäävät yhteyksiä ihmisten ja alueiden välillä sekä matkustamista. Kaupungistuminen johtaa megakaupunkien määrän kaksinkertaistumiseen nykyisessä 42:sta 89:ään vuoteen 2032 mennessä. Maailman pitkien reittien liikenteestä yli 99 prosenttia kulkee näiden keskusten välillä tai niiden läpi. Liikenteen kasvun takia lentokoneiden keskimääräinen koko on noussut 25 prosenttia, kun lentoyhtiöt tilaavat aiempaa suurempia koneita. A380:n kaltaiset suuret lentokoneet ja niiden korkea käyttöaste auttavat hyödyntämään rajallisia nousu- ja laskeutumisaikoja tehokkaasti. Näin lentävien matkustajien määrää voidaan nostaa lisäämättä lentoja, kuten Lontoon Heathrow’n lentokentällä. Keskittyminen kestävään kasvuun on auttanut vähentämään lentokoneiden polttoaineen kulutusta ja melua vähintään 70 prosenttia viimeisen 40 vuoden aikana. Tämä trendi jatkuu A320neon, A320 Sharkletin, A380:n ja A350 XWB:n kaltaisten innovaatioiden avulla. “Vuoteen 2032 mennessä Aasian-Tyynenmeren alue nousee liikenneykköseksi Euroopan ja Pohjois-Amerikan ohi. Tällä hetkellä keskimäärin viidesosa kehittyvien markkinoiden väestöstä lentää vuosittain. Vuoteen 2032 tämä osuus kasvaa kahteen kolmasosaan. Matkustajamäärät yli kaksinkertaistuvat nykyisestä 2,9 miljardista 6,7 miljardiin vuonna 2032, mikä osoittaa ilmailun olennaisen rooli talouden kasvussa”, sanoo Airbusin asiakastoimintojen johtaja John Leahy.
Kotimaan lennot ovat myös vahvassa kasvussa. Intian sisäiset lennot kasvavat nopeimmin (miltei 10 prosenttia). Kiina ja Brasilia tulevat heti seuraavina (7 prosenttia). Aasian-Tyynenmeren alueen liikenne kasvaa 5,5 prosenttia eli keskivertoa nopeammin. Näin alueen kysyntä on 36 prosenttia kaikista uusista lentokoneista. Seuraavana tulevat Eurooppa (20 prosenttia) ja Pohjois-Amerikka (19 prosenttia). A380:n kaltaisten erittäin suurten koneiden markkinoilla tarvitaan1 334 matkustajakonetta, joiden arvo on 519 miljardia dollaria. Näistä 47 prosenttia tulee Aasian-Tyynenmeren alueelle, 26 prosenttia Lähi-itään ja 16 prosenttia Eurooppaan. Aasian-Tyynenmeren tarpeita lisää alueen keskiluokan kasvu: keskiluokan koon odotetaan nelinkertaistuvan 20 vuodessa. Laajarunkokoneiden markkinoilla tarvitaan 6 779 lentokonetta, joiden arvo on 1,82 biljoonaa dollaria. Näistä 48 prosenttia menee Aasian-Tyynenmeren alueella, 15 prosenttia Eurooppaan ja 13 prosenttia Lähi-itään. Airbusin koneet tässä luokassa ovat A350 XWB ja A330. Kapearunkokoneiden markkinat edustavat 71 prosenttia toimitetuista kappalemääristä. Uusia koneita tarvitaan 20 242. Niiden arvo on 1,8 biljoonaa. Aasian-Tyynenmeren alueella menee 34 prosenttia toimituksista, ja seuraavina tulevat Pohjois-Amerikka ja Eurooppa, joihin kumpaankin menee 23 prosenttia. Halpalentoyhtiöiden menestys etenkin Euroopassa ja enenevässä määrin Aasiassa, Lähi-idässä ja Afrikassa avaa uusia markkinoita ja tuo lentämisen edut uusien matkustajien ulottuville näillä alueilla. Vuoteen 2032 mennessä halpalentoyhtiöt nostavat markkinaosuutensa nykyisessä 17 prosentista 21 prosenttiin. Airbusin globaali markkinaennuste analysoi maailman ilmailun kehittymistä. Sen tuloksissa näkyvät 208 matkustaja- ja rahtiliikennevirtaa sekä vuosittaiset muutokset maailman lentoyhtiöiden kalustossa. Analysoitaviin yhtiöihin sisältyy miltei 750 matkustajalentoyhtiötä ja 190 rahtiyhtiötä. Ennuste kattaa kysynnän pienistä alueellista liikennettä palvelevista koneista aina markkinoiden suurimpaan A380-lentokoneeseen saakka. Lue myös:
|
|||