Työehtosopimusten voimassaolo päättyi usealla Auto- ja kuljetusalan liiton AKT:n edustamalla alalla 31. tammikuuta 2025. Sopimuksettoman tilan piirissä ovat nyt myös Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen jäsenet eli Finnairin matkustamohenkilökunta. Sopimukseton tila alkoi Finnairin matkustamohenkilökunnan osalta 1. helmikuuta 2025, koska uudesta työehtosopimuksesta ei päästy sopuun edellisen sopimuksen päättymiseen mennessä. Työehtosopimusneuvottelut ovat edelleen käynnissä AKT:n ja Finnairia edustavan työnantajaliitto Paltan välillä. Vanhan työehtosopimuksen määräykset ovat pääsääntöisesti voimassa ns. jälkivaikutuksen ansiosta siihen asti, kunnes uusi työehtosopimus on hyväksytty. Sopimukseton tila merkitsee, että myöskään työrauhavelvoite ei ole enää voimassa. Tämä taas tarkoittaa, että osapuolet voivat pyrkiä neuvotteluiden lisäksi vauhdittamaan tilannetta työtaistelutoimilla. Toistaiseksi kumpikaan osapuoli ei ole ilmoittanut tällaisista toimista. Finnair ja sitä edustava Palta neuvottelevat työehdoista myös Finnairin lentäjiä koskevasta työehtosopimuksesta, jonka osalta sopimukseton tila on alkanut jo 30. syyskuuta 2024. Näiltä osin molemmat osapuolet ovat julistaneet työtaistelutoimia. Tammikuussa 2025 myös Ilmailualan Unioni (IAU) aloitti neuvottelut maahuolintapalveluiden työehtosopimuksesta Finnairin ja sitä edustavan Paltan kanssa. IAU:n osalta työehtosopimus on voimassa 15. maaliskuuta 2025 saakka. Lue myös:
|
|||