Alaska Airlinesin lento AS1282 oli noussut ilmaan perjantaina 5. tammikuuta 2024 kello 17.06 Tyynenmeren aikaa Oregonin Portlandistä määränpään Kalifornian Ontario. Pian lentoonlähdön jälkeen noin 16 000 jalan eli noin 4900 metrin korkeudessa aikaa Boeing 737 MAX 9 -koneessa tapahtui nopea paineistuksen menetys. Syyksi selvisi nopeasti koneen keskialueen taaemman hätäpoistumistien Type III -ovipaikan ja paneeleiden irtoaminen koneen vasemmalta puolelta, jättäen lentokoneen runkoon ammottavan noin 127x63 cm kokoisen aukon. Kyseinen istumapaikka oli ainakin ensitietojen mukaan tyhjä. Happimaskit tulivat esiin asiaankuuluvasti. Lennolla oli 171 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä. Alaska Airlinesin mukaan lentäjät laskeutuivat tapauksen jälkeen onnistuneesti takaisin Portlandiin noin kello 17.26. Alaska Airlines on tapahtumien seurauksena poistanut kaikki Boeing 737 MAX 9 -koneet (737-9) käytöstä toistaiseksi. Niitä on yhtiön laivastossa kaikkiaan 65 kappaletta. Tämä koneiden ns. maadoittaminen tarkoittaa merkittäviä häiriöitä yhtiön liikenneohjelmaan. Suunnitelmissa on palauttaa koneita käyttöön yksitellen tekniikan tekemien rakenne- ja turvallisuustarkastelujen jälkeen. Alaska Airlines arvioi tämän kestävän muutaman päivän.
Kyseessä on lisäovi, joka aktivoidaan vain käyttöön, jos asiakas aikoo kuljettaa koneella yli 200 matkustajaa. Deaktivoituna eli ns. tulpattuna kyseinen ovipaneeli näyttää matkustamossa tavalliselta ikkunalta ja ikkunapaneelilta. Varsinainen ovisi toisi koneeseen lisäpainoa. Vastaavaa ratkaisua käytetään myös ainakin MAX-8-200 ja 737-900 -koneissa. Boeing 737-9 -koneissa olisi MED-oven aktivoinnin jälkeen 10 hätäpoistumistien ovea, joilla se täyttää viranomaisten asettamat rajat evakuointitilanteissa. Näin voidaan ylittää lentokoneen normaali maksimi matkustajamäärä matkustamokonfiguraatiosta riippuen 35 matkustajalla. Mikäli MED ovi asennettaisiin ovipaikkaan tulisi kyseisellä rivillä olla suurempi istuinväli sekä paikka matkustamohenkilökunnalle. NTSB on jo ilmoittanut aloittansa tutkinnan ja mukana asiaa selvittämässä ovat myös Boeing ja FAA. Kyseinen Boeing 737 MAX 9 (737-9) oli käytännössä uusi lentokone, sillä se oli toimitettu Alaska Airlinesille 31. lokakuuta 2023. Kaupalliseen käyttöön kyseinen koneyksilö oli otettu 11. marraskuuta 2023. Amerikkalaismedia The Air Currentin mukaan kyseisessä koneyksilössä olisi ollut paineistusongelmia jo aiemmin tammikuussa 2024.
Päivitys kello 11.50: Täsmennetty kyseisen hätäpoistumistien ovipaikkaa.
|
|||