JAL tuo Boeing 777-300ER:n Helsinki-Tokio -lennoille - tarjontaan tulee myös ensimmäinen luokka

JA736J_301124Japan Airlines (JAL) lisää kesäaikataulukaudelle 2025 lentoja Helsinki-Vantaalle ja ottaa reitillä käyttöön ensimmäistä kertaa suuremman Boeing 777-300ER -koneen. JAL:n lennoille Tokion Hanedaan tulee keväällä tarjolle myös Helsingistä operoitavilla lennoilla harvinainen ensimmäinen luokka.

Japan Airlines lentää IATA-kesäaikatautaulukaudella 30. maaliskuuta 2025 lähtien viisi viikkovuoroa Helsinki-Vantaan ja Tokion Hanedan välillä 25. lokakuuta saakka. Nykyisin viikkovuoroja on kolme. Kesäkaudella lentoja on siis viisi viikkovuoroa ja ne operoidaan tiistaisin, torstaisin, perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin.

JA733J_150224Merkittävää on myös konetyypin muutos reitillä. Nykyisin JAL lentää Helsinkiin Boeing 787 Dreamlinerilla. Kesäaikataulukaudella reitillä käyttöön otetaan ensimmäistä kertaa suurempi 244-paikkainen Boeing 777-300ER, joka tuo 31 prosentin kapasiteettilisäyksen edellisvuoteen verrattuna, jolloin reittiä lennettiin 787-koneella. Myös tarjolle tulevan rahtikapasiteetin lisäys on merkittävä. Boeing 777-300ER lentää reitillä 30. syyskuuta saakka, jonka jälkeen reitille palaa Boeing 787.

Aiemmin Helsinki-Vantaalle reittilentoja Boeing 777-koneilla ovat operoineet Qatar Airways ja Turkish Airlines.

Merkittävää on myös JAL:n 777-300ER -koneissa olevat neljä matkustusluokkaa ja kesäaikataulukaudella Suomestakin myydään 20. huhtikuuta alkaen lippuja JAL:n ensimmäiseen matkustusluokkaan Sky Suite -istuimille. Ensimmäinen mahdollinen lentopäivä ensimmäisessä luokassa on 22. huhtikuuta lähtevällä lennolla JL048. Ensivaiheessa JAL lentää reittiä siis ilman mahdollisuutta ostaa lippuja ensimmäiseen luokkaan.

JAL_suite_2JAL_suite_1

 

 

 

 

 

 

JAL:n Boeing 777-300ER -laajarunkokoneen matkustamossa on kahdeksan ensimmäisen luokan JAL Suite -istuinta, 49 business-luokan JAL Sky Suite -istuinta, 40 premium economy -luokan JAL Sky Premium -istuinta ja 147 economy-luokan JAL Sky Wider -istuinta.

JAL_7773ER_seatmapEdellisen kerran Suomesta lienee ollut tarjolla ensimmäisen luokan reittilentopaikkoja vuosikymmeniä sitten. Finnair on tarjonnut ensimmäisen luokan matkustusta ainakin Caravelle- ja DC-8 -koneissaan sekä DC-10-30ER -koneessa. Nykypäivän ensimmäinen matkustusluokka on kuitenkin kokonaan erilainen tuote.

JAL_HK_4Japan Airlinesin laivastossa on 12 Boeing 777-300ER -konetta. Niitä ollaan korvaamassa Airbus A350-1000 -laajarunkokoneilla vuoteen 2026 mennessä.

777-300ER -laajarunkokoneen pituus on 73,9 metriä ja siipien kärkiväli on 64,8 metriä eli se on noin seitsemän metriä pidempi kuin Finnairin käyttämä Airbus A350-900 -laajarunkokone. Siipien kärkiväli koneilla on vastaava. Boeing 777-300ER -koneen maksimi lentoonlähtöpaino on 340,2 tonnia. Lentokoneen voimanlähteinä on kaksi GE90-moottoria.

Japan Airlines avasi päivittäisen reitin Tokion Naritasta Helsinki-Vantaalle heinäkuussa 2013. Nykyisin Japan Airlines lentää Helsinki-Vantaalta Tokion keskustan läheisyydessä sijaitsevalla Hanedan lentokentälle. MH

JAL_fleet_HanedaAikataulu 30.3.-31.5.2025 
JL047 HND-HEL 07.50-15.10
JL048 HEL-HND 17.55-14.10+1


Aikataulu 1.6.-25.10.2025
JL047 HND-HEL 07.50-15.10
JL048 HEL-HND 18.25-14.40+1

Päivitys: Lisätty DC-10 Finnairin ensimmämäisen luokan listaukseen.

Lue myös: