Ilmavoimien ja Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen yhteisessä JETX-hankkeessa on määrä korvata täysimääräisesti kolmen nykyisen Gates Learjet 35A/S (LJ) -liikesuihkukoneen suorituskyky kolmella uudella kevyellä tai keskikokoisella liikesuihkukoneella. Hankittavat koneet tulevat olemaan monimoottorisia, sillä Ilmavoimien voimassa olevan ohjeistuksen mukaan hankittavassa kalustossa tulee olla vähintään kaksi moottoria. Lisäksi potkuriturbiinikaluston ei ole katsottu soveltuvan JETX-hankkeen suunniteltuun käyttöön.
JETX on täysin itsenäinen hanke eli se ei liity muihin käynnissä oleviin kalusto- tai ilma-alushankintoihin. Hankkeen valmistelujen aikana kuitenkin selvitettiin mahdollisia synergiaetuja, mutta muun muassa hankkeiden erilaisten luonteiden vuoksi ratkaisevaa hyötyä ei tunnistettu. Toinen Suomessa käynnissä oleva liikesuihkukonehankinta on Rajavartiolaitoksen MVX-monitoimivalvontakonehanke, jossa ostetaan kaksi Bombardier CL-600-2B16 Challenger 650 -liikesuihkukonetta. Suomessa toimii Jetflite, jolla on vahva kokemus moderneista liikesuihkukoneoperoinnista. Kyseinen liikelentoyhtiö toimiikin yhteistyössä Rajavartiolaitoksen kanssa lentäjien koulutushankkeessa (Lue uutisemme aiheesta: Vartiolentolaivueen MVX-ohjaajien ja mekaanikkojen tyyppikoulutus alkoi - Suomessa kumppanina Jetflite).
Ilmavoimat vastaa tulevan suorituskyvyn omistajana JETX-lentokalustolle asetettavista suorituskykyvaatimuksista sekä kaluston käyttöönotosta ja operoinnista. Hankittavien liikesuihkukoneiden kotikenttänä toimisi Satakunnan lennoston tukikohta Tampere-Pirkkalassa tai Helsinki-Vantaan lentoasema. Uutta JETX-liikesuihkukonetta on määrä käyttää henkilöstön sekä rahdin kuljettamiseen. Pääasiallisesti lennot suuntautuisivat Helsinki-Vantaalta Keski-Eurooppaan ja muihin Pohjoismaihin. Liikesuihkukoneelta vaaditaan sopivuutta jopa 3400 kilometrin pituisille reiteille, jolloin se mahdollistaisi käytännössä suorat lennot Helsinki-Vantaalta Lissaboniin saakka. JETX-kalustoa on määrä käyttää yhteyskoneena myös kotimaan sisällä. Ilmavoimat täsmensi Lentoposti.fi:lle, että toimintamatkaminimin on oltava vähintään 1850 merimailia eli noin 3400 kilometriä.
Esitettyyn hinta- ja suorituskykyhaarukkaan mahtuisi esimerkiksi Pilatus PC-24, jonka hinta on noin 12 miljoonaa euroa. Sen toimintamatka on kuormasta riippuen noin 3800 kilometriä. PC-24 -koneessa on lisäksi Pilatuksen muista koneista tuttu kuormalavan lastaamisen mahdollistava rahtiovi.
Sellaista edustaa mm. Cessna Citation Ascend, jonka hinta on noin 16 miljoonaa euroa ja toimintamatka kuormasta riippuen noin 3500 kilometriä. Enemmän toimintamatkaa tarjoaisi Cessna Citation CJ4 Gen3, jolla voisi lentää noin 4000 kilometrin päähän. Sen hinta on noin yhdeksän miljoonaa euroa. Samaan kategoriaan kuuluu myös Embraer EMB-505 Phenom 300E, joka tarjoaa noin 12 miljoonan euron hintalapulla noin 3600 kilometrin toimintamatkan.
Puolustusvoimat ei ole toistaiseksi kommentoinut konetyyppivaihtoehtoja eli JETX-liikesuihkukone voi olla myös jokin muu kuin edellä mainittu vaihtoehto. Soveltuvien liikesuihkukoneiden valmistajia ovat ainakin Bombardier, Cessna, Dassault, Embraer, Gulfstream ja Pilatus. Soveltuvuus lentoihin halki Euroopan voisi tarkoittaa myös suurempaa liikesuihkukonetyyppiä, jolla voitaisiin lisäksi suorittaa lähes kaikki valtionjohdon kuljetustarpeet. Tällöin hintaraja voi tulla nopeasti vastaan, kun hankintaan sisältyy lentokoneiden lisäksi myös muita tuotteita ja palveluita. Valtiolla on sopimus tilauslentopalveluista vuoteen 2025 saakka Jetfliten kanssa. Hankkeen teknisestä, kaupallisesta ja juridisesta valmistelusta vastaa Puolustusvoimien logistiikkalaitos. Se osallistuu myös lentokaluston käytön aikaisen ylläpidon suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Hankittavan kaluston toimitukset pyritään sovittamaan LJ-kaluston poistamisen aikatauluun, joka on suunniteltu tapahtuvaksi vuoden 2026 aikana. Uuden kaluston toimitusaikataulun ja koulutusjärjestelyjen tarkentuessa Ilmavoimat tarkentaa aikataulua tarvittaessa. JETX-hankkeen alustava tarjouspyyntö sisältää kriittiset, ensisijaiset ja toissijaiset vaatimukset, jotka toimitetaan hyväksytyille ehdokkaille osallistumishakemusvaiheen jälkeen. Kriittisten vähimmäisvaatimuksien täyttämisestä ei neuvotella. Lentokoneet arvioidaan ensisijaisesti niiden soveltuvuudella henkilökuljetukseen ja toissijaisesti kevyen rahdin kuljetuskyvyn osalta. Rahdin kuljetusvaatimukset määritellään tai jätetään pois arvioinnista neuvottelujen perusteella. Arviointi varmistaa tarjotun lentokonetyypin soveltuvuuden suunniteltuun käyttöön Suomen toimintaympäristössä sekä elinkaarikustannuksiltaan. Arvioinnin toisessa vaiheessa todennetaan lentokoneen suoritusarvot koelennoilla. Hankinta sisältää myös alustavan varaosien toimituksen ensimmäisen kolme käyttövuoden ajaksi. Mukana on myös puitesopimus varaosien saamisesta toiminnan tukemiseksi ensimmäisen neljän käyttövuoden ajaksi sekä puitesopimuksen korjattavien komponenttien korjauksesta tai vaihdoista neljän käyttövuoden ajan. Niiden lisäksi mukana on koulutustarpeiden täyttäminen sekä ohjelmisto jatkuvan lentokelpoisuuden varmistamiseksi palveluna viiden ensimmäisen käyttövuoden ajaksi.
Suomen Ilmavoimat oli Learjet 35A/S:n ensimmäinen sotilasasiakas ja valmistaja varustelikin koneet mm. ulkoisen kuorman kantamisen mahdollistavilla siipiripustimilla sekä alarungon valokuvausikkunoilla. LJ-kalustoa on käytetty Ilmavoimissa laajasti materiaali- ja henkilökuljetuksiin, minkä lisäksi niillä on valmius suorittaa valokuvaus- ja laskeumantiedustelu- ja elektronisen sodankäynnin lentoja sekä merivalvontalentoja. Aiemmin konetyyppiä on käytetty myös ilmamaaliammunnoissa maalinhinauskoneena.
Viimeinen Learjet 35A valmistui vuonna 1994 ja nykyisin varaosien saannissa on haasteita. Maaliskuussa 2022 Bombardierin tehtaalta rullasi ulos viimeinen Learjet 75 Liberty -liikesuihkukone. Bombardier lopetti tuolloin perinteikkään Learjetin valmistuksen, joita lähti 59 vuoden aikana linjalta maailmalle yli 3000 kappaletta. Suunnitelmat nykyisen LJ-kaluston tulevaisuuden käytöstä tarkentuvat uuden kaluston toimitusajan tarkentuessa ja myynti on yksi vaihtoehto. Koneita on niiden hankinnan yhteydessä kuitenkin modifioitu merkittävästi mm. asentamalla ripustimet. Näiden modifikaatioiden myötä kaluston hyödyntämisessä siviili-ilmailussa voi olla rajoitteita. MH Lue myös:
|
|||