Suomen Ilmavoimat on käynnistänyt Gates Learjet 35A/S (LJ) -liikesuihkukoneiden korvaamista valmistelevan hankkeen. Varsinaisen JETX-hankkeen käynnistämiseen odotetaan vielä puolustusministeriön ja Pääesikunnan ohjausta. Tavoitteena on kolmen liikesuihkukoneen suorituskyvyn korvaaminen vastaavalla konemäärällä. Ilmavoimat vahvisti Lentoposti.fi:lle käynnistäneensä kolmen Gates Learjet 35A/S (LJ) -liikesuihkukoneen korvaamista valmistelevan hankkeen. Tavoitteena on korvata nyt jo yli 42 vuoden käyttöikään yltäneiden liikesuihkukoneiden suorituskyky vastaavalla määrällä uusia koneita. Valmistelevassa hankkeessa on tähän mennessä kartoitettu tietoa markkinoilla olevasta kalustosta, huoltopalveluita tarjoavista yrityksistä ja määritetty vaatimukset hankittavalle kalustolle. Varsinaista Learjetin korvaavan kaluston hankintaa eli JETX-hanketta ei ole vielä aloitettu. Hankinnan käynnistämiseen odotetaan vielä puolustusministeriön ja Pääesikunnan ohjausta. Tarkempia suorituskykyvaatimuksia Ilmavoimat ei julkista ennen varsinaisen hankinnan käynnistämistä. Hankinnan kohteena oleva korvaava kalusto tulee kuitenkin olemaan monimoottorikone, sillä Ilmavoimien voimassa olevan ohjeistuksen mukaan hankittavassa kalustossa tulee olla vähintään kaksi moottoria. Lisäksi potkuriturbiinikaluston ei katsota soveltuvan JETX-hankkeen suunniteltuun käyttöön. Ilmavoimien mukaan uuden kaluston tulee soveltua myös valtiojohdon ja Puolustusvoimien johdon nopeisiin lentokuljetuksiin Euroopan alueella. Tällainen soveltuvuus voisi tarkoittaa myös suurempaa liikesuihkukonetyyppiä, jolla voitaisiin suorittaa lähes kaikki valtionjohdon kuljetustarpeet. Nykyisin valtionjohdon kuljetuksista on vastannut pääosin liikelentoja tarjoava Jetflite, jolla on vuosille 2021-2024 voimassa tilauslentopalveluja koskeva puitejärjestely. Osa valtionjohdon lennoista on toteutettu myös Ilmavoimien nykyisellä LJ-kalustolla. Niiden ahdas ja matala matkustamo ei ole tarjonnut nykyaikaisten liikesuihkukoneiden matkustusmukavuutta. Hankittavan kaluston toimitukset pyritään sovittamaan LJ-kaluston poistamisen aikatauluun, joka on suunniteltu tapahtuvaksi vuoden 2026 aikana. Uuden kaluston toimitusaikataulun ja koulutusjärjestelyjen tarkentuessa Ilmavoimat tarkentaa aikataulua tarvittaessa. Vielä vuonna 2022 Ilmavoimat ei suunnitellut LJ-kalustolle korvaajaa, mutta muuttuneen toimintaympäristön seurauksena esiin nousi myös nyt käynnissä oleva valmistelu uuden suorituskykykokonaisuuden hankinnasta. Varsinaista kustannusarviota Ilmavoimat ei tässä vaiheessa kommentoi, sillä Ilmavoimille ei ole vielä osoitettu hankintaan varattua osuutta mahdollisesta tilausvaltuudesta. Puolustusministeriön hallinnonalalle on kaavailtu vuoden 2025 budjettiin uutta 202 miljoonan euron tilausvaltuutusta, johon kuuluisivat lentokonekaluston korvaaminen ja muita puolustusmateriaalihankintoja sekä huolto- ja ylläpitosopimuksien palveluita vuosille 2025-2029. Talousarvioesitykseen oli lisätty 25 miljoonaa euroa LJ-kaluston korvaavan hankinnan rahoitukseen. Puolustusministeriön hallinnonalalla vuoden 2025 toimintamenojen tilausvaltuuden enimmäismäärää lisättiin noin 52 miljoonalla eurolla talousarvioesityksen aiempaan 150,3 miljoonaan euroon nähden. Vaikuttimina olivat LJ-kaluston korvaava hankinta, simulaattorikaluston ylläpitotoimet sekä tilausvaltuudella tehtävien sopimusten tarkentuminen. Vastaavia liikesuihkukoneita valmistavat ainakin Bombardier, Cessna, Dassault, Embraer, Gulfstream ja Pilatus. Suomen Rajavartiolaitos päätyi omassa MVX-valvontakonehankkeessaan tilaamaan Bombardier CL-600-2B16 Challenger 650 -liikesuihkukoneita.
Suomen Ilmavoimat oli Learjet 35A/S:n ensimmäinen sotilasasiakas ja valmistaja varustelikin koneet mm. ulkoisen kuorman kantamisen mahdollistavilla siipiripustimilla sekä alarungon valokuvausikkunoilla. LJ-kalustoa on käytetty Ilmavoimissa laajasti materiaali- ja henkilökuljetuksiin, minkä lisäksi niillä on valmius suorittaa valokuvaus- ja laskeumantiedustelu- ja elektronisen sodankäynnin lentoja sekä merivalvontalentoja. Aiemmin konetyyppiä on käytetty myös ilmamaaliammunnoissa maalinhinauskoneena. Ilmavoimat on modifioinut ja päivittänyt LJ-kalustoa viimeksi ainakin vuosina 2009, 2013 ja 2018, jolloin niiden värityskaavio muuttui harmaaksi. Viimeinen Learjet 35A valmistui vuonna 1994 ja nykyisin varaosien saannissa on haasteita. Maaliskuussa 2022 Bombardierin tehtaalta rullasi ulos viimeinen Learjet 75 Liberty -liikesuihkukone. Bombardier lopetti tuolloin perinteikkään Learjetin valmistuksen, joita lähti 59 vuoden aikana linjalta maailmalle yli 3000 kappaletta. Suunnitelmat nykyisen LJ-kaluston tulevaisuuden käytöstä tarkentuvat uuden kaluston toimitusajan tarkentuessa ja myynti on yksi vaihtoehto. Koneita on niiden hankinnan yhteydessä kuitenkin modifioitu merkittävästi mm. asentamalla ripustimet. Näiden modifikaatioiden myötä kaluston hyödyntämisessä siviili-ilmailussa voi olla rajoitteita. MH Lue myös:
|
|||