Bombardier lopettaa vuoden 2021 aikana perinteikkäiden Learjet-liikesuihkukoneiden valmistamisen. Vuodesta 1963 lähtien valmistettuja koneita liikesuihkukoneohjelman aikana toimitettu yli 3000. Bombardier on karsinut lentokoneohjelmiaan jo useiden vuosien ajan ja nyt se keskittyy Challenger- ja Global-liikesuihkukoneohjelmiinsa. Vuoden 2020 tuloksensa 11. helmikuuta 2021 julkistanut Bombardier ilmoitti lopettavansa Learjet-liikesuihkukoneiden valmistamisen vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä. Jatkossa yhtiö keskittyy tuottavampiin Challenger- ja Global-liikesuihkukoneperheisiin. Learjet on pienin Bombardierin valmistamista liikesuihkukoneista. Kanadalaisvalmistaja jatkaa toimia parantaakseen kannattavuuttaan. Päämääränä on keventää organisaatiota tehokkaaksi ja ketteräksi, joka tuottaisi paremman tuloksen nykyisessä markkinatilanteessa sekä alentaisi kustannuspohjaa markkinoiden elpymiseen mennessä kasvun tarpeisiin. Bombardier hakee vuosittaisia 400 miljoonan Yhdysvaltain dollarin säästöjä vuoteen 2023 mennessä. Vuoden 2021 osalta haetaan 100 miljoonan dollarin säästöjä. Muita erityistoimia ovat henkilöstövähennykset, jotka koskevat 1600 työpaikkaa. Bombardier-konsernin työntekijämäärä on vuoden loppuun mennessä noin 13 000. "Vähennykset ovat aina vaikeita ja menetämme lahjakkaita sekä omistautuneita työntekijöitä. Toimet ovat kuitenkin välttämättömiä uudelleenrakentaaksemme yhtiötämme samalla, kun jatkamme navigointia pandemian läpi", sanoi Bombardierin toimitusjohtaja Éric Martel. "Haastava markkinatilanne on saanut meidät tekemään vaikean päätöksen ja lopettamaan Learjet-koneiden tuotannon", jatkoi Martel. Vuonna 1962 William Powell Lear perusti Lear Jet, Inc:n, joka n valmistanut Learjet-koneita vuodesta 1963 lähtien. Bombardierin omistukseen Kansasin Wichitassa toimiva lentokonevalmistaja siirtyi vuonna 1990. Learjet-koneiden valmistus ylitti 3000 valmistuneen koneen rajan vuonna 2017. Viimeisin tuotannossa oleva Learjet-versio on Learjet 70/75 Liberty -liikesuihkukone. Niitä on valmistettu noin 150 kappaletta. Tällä hetkellä ainoa Learjet-operaattori Suomessa on ilmavoimat, jolla on käytössä kolme Gates Learjet 35 A/S -suihkukonetta. Bombardier jatkaa edelleen Learjet-koneiden tukitoimia pitkälle tulevaisuuteen sekä ilmoitti myös uudesta Learjet RACER-päivitysohjelmasta koskien Learjet 40 ja Learjet 45 -koneita. Asiakkaat voivat RACER-ohjelmassa tehdä liikesuihkukoneisiinsa merkittäviä päivityksiä matkustamoon, avioniikkaan, nettiyhteyksiin ja moottoreihin sekä huoltokustannuksiin. Palvelua tarjotaan Bombardierin palvelupisteessä Kansasin Wichitassa eli Learjetin kotikentällä. Kaikkiaan Bombardier tarjoaa maailmanlaajuisesti tukea noin 4900 lentokoneelle. Bombardier on keskittänyt lentokonevalmistuksensa pelkästään liikesuihkukonepuolelle, kun se on myynyt CRJ-koneohjelmansa Mitsubishille ja C series -koneohjelmansa Airbusille. Aiemmin kaupattiin myös Qseries-potkuriturbiinikoneohjelma sekä de Havilland -tuotemerkki. Niiden omistajaksi tuli Viking Air -konsernin tytäryhtiö Longview Aviation Capital Corporation. Pitkä työ on saatu päätöksen vuoden 2021 aikana ja nyt Bombardier keskittyy nykyisen tuotannon kehittämiseen sekä lippulaivansa Global 7500 -koneen tuotannon varmistamiseen. Bombardier toimitti vuoden 2020 aikana asiakkailleen kaikkiaan 114 liikesuihkukonetta. Edellisvuonna Bombardier toimitti 144 konetta. Vuoden 2020 toimituksista 55 oli Global-tuoteperheestä, 44 Challenger-koneita ja 11 Learjet-koneita. Vuoden viimeisellä neljänneksellä koneita toimitettiin 44 ja niistä ennätykselliset 16 oli Global 7500 -koneita. Bombardierilla on liikesuihkukoneista noin 10,7 miljardin dollarin arvoinen usean vuoden mittainen tilauskirja. Loppuvuodesta 2020 yhtiö sai tilauksia 12 Global 7500 -koneesta sekä 10 Challenger 350 -koneesta. Bombardierin liikesuihkukoneyksikön liikevaihto oli vuonna 2020 noin 5,6 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Liikevoitto oli 200 miljoonaa dollaria. Lue myös:
|
|||