William Powell (Bill) Learin vuonna 1962 perustaman lentokonevalmistaja Learjetin tarina kääntyi loppusuoralle, kun viimeinen uusi Bombardier Learjet -liikesuihkukone on valmistunut sekä toimitettu asiakkaalle 28. maaliskuuta 2022. Kanadalainen lentokonevalmistaja Bombardier jatkaa Learjet-liikesuihkukoneiden tuotetukea kuitenkin edelleen normaalisti. Bombardier on leikannut ilmailutoimintojaan jo useiden vuosien ajan. Kanadalaisyhtiö on myynyt aiemmin mm. CRJ-, Q400- ja C Series -ohjelmansa. Learjetin tulevaisuuden osalta Bombardier ilmoitti jo 11. helmikuuta 2021, että valmistus loppuu vuoden 2021 tilikauden päättyessä. Perinteikäs Learjet on kuulunut Bombardierin tuotevalikoimaan vuodesta 1990 lähtien. Jatkossa Bombardier keskittyy aiemman ilmoituksensa mukaisesti tuottavampien Challenger- ja Global-liikesuihkukoneiden kehittämiseen ja valmistukseen. Näitä pienempi Learjet-ohjelma kamppaili kannattavuuden kanssa, sillä se kilpaili markkinoista mm. Cessnan ja Embraerin pienten liikesuihkukoneiden kanssa. Bombardierilla on liikesuihkukoneista noin 12,2 miljardin dollarin arvoinen usean vuoden mittainen tilauskirja. Learjet-liikesuihkukoneiden valmistus käynnistyi Wichitassa vuonna 1963 ja ilmaan ensimmäinen Learjet 23 nousi 7. lokakuuta 1963. Kaikkiaan Learjet on valmistanut 11 eri versiota liikesuihkukoneista. Suurin versio olisi ollut vuosina 2007-2015 käynnissä ollut Learjet 85 -ohjelma, joka kuitenkin peruttiin. Learjet 85 olisi ollut ensimmäinen konposiittirakenteinen liikesuihkukone. Viimeisin tuotantoon päässyt versio oli vuonna 2013 käynnistetty Learjet 70/75 -ohjelma, jonka viimeisin versio oli vuonna 2019 esitelty Learjet 75 Liberty. Bombardier juhlisti viimeisenä valmistuneen Learjet 75 Liberty -liikesuihkukoneen (N2022L) luovutusta Northern Jet Managementille Wichitassa 28. maaliskuuta 2022. Nyt 59 vuotta Learjetin tuotannon käynnistämisen ja yli 3000 valmistuneen Learjet-liikesuihkukoneen jälkeen Kansasin Wichitan tuotantolaitos muuntuu erikoislentokoneiden huippuyksiköksi. Se tulee olemaan suuressa roolissa erikoiskoneiden muunnostöissä. Lisäksi Wichita tulee olemaan jatkossa myös yhtiön pääkoelentokeskus ja edelleen osa kansainvälistä tukipalveluverkostoa. Viimeisenä kokonaisena tuotantovuonna eli 2021 Learjet-liikesuihkukoneita toimitettiin asiakkaille kymmenen kappaletta. Edellisenä vuonna Learjet-koneita valmistui yksitoista. Vuoden 2022 aikana on toimitettu kolme Learjet-liikesuihkukonetta. Kaikkiaan Bombardier toimitti vuonna 2021 120 liikesuihkukonetta, kun edellisvuonna määrä oli kuusi konetta vähemmän. Kuluvan vuoden ennuste on yli 120 lentokonetta ja vuodelle 2023 odotetaan jopa 15-20 % kasvua toimitusmääriin. Bombardier tarjoaa tuotetukea noin 5000 liikesuihkukoneelle. Global-koneita niistä on noin 1000, Challenger-koneita on noin 2000 kappaletta kuten myös Learjet-koneita. Näin ollen jälkimarkkina tuki pysyy edelleen hyvänä laajan asiakaskunnan ansiosta. Tällä hetkellä ainoa Learjet-operaattori Suomessa on ilmavoimat, jolla on käytössä kolme Gates Learjet 35A/S -suihkukonetta. Lue myös aikaisempi uutisemme aiheesta:
|
|||