Lentoposti.fi kertoi tuolloin Ilmavoimien esiin nostamasta ongelmasta konetyypin varaosien saannissa. Vielä tuolloin Ilmavoimilla ei ollut suunnitelmia LJ-kaluston korvaamisesta uudella tyypillä. Huhtikuussa 2024 Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen kertoi Learjet-kaluston käytöstä poistumisen aikataulun tarkentuneen ja tapahtuvan vuoden 2026 aikana. Muuttuneessa toimintaympäristössä esiin nousi myös valmistelu uuden suorituskykykokonaisuuden hankinnasta. Asian keskeneräisyyden takia ilmavoimat ei vielä avaa asiaa tarkemmin, sillä päätöksenteko ja sen reunaehdot, kuten rahoitus ja aikataulut eivät ole vielä varmistuneet.
Rajavartiolaitoksen tuleva konetyyppi lienee Ilmavoimien käyttöön turhan suuri. Näin ollen Ilmavoimat hankkineekin omaan käyttöönsä sekä valtion tarpeita palvelemaan pienemmän liikesuihkukonetyypin. Uusi yhteyskone mahdollistaisi joustavat operaatiot ympäri maailmaa.
Suomen ilmavoimat vastaanotti ensimmäisen Gates Learjet 35A/S -koneensa syyskuussa 1982, jolloin ne korvasivat neuvostoliittolaisvalmisteiset Iljushin Il-28 -koneet. Suomen Ilmavoimat oli Learjet 35A/S:n ensimmäinen sotilasasiakas ja valmistaja varustelikin koneet mm. ulkoisen kuorman kantamisen mahdollistavilla siipiripustimilla sekä alarungon valokuvausikkunoilla.
Edellinen suurempi muutos kalustoon tehtiin vuonna 2018, jolloin koneet saivat harmaan maalauskaavion ja näin ollen yhtenäisen ilmeen muun yhteyskonekaluston kanssa. Samalla päivitettiin myös avioniikkaa, tehtävävarustusta ja matkustamojärjestelyjä nykyaikaiseen toimintaympäristöön soveltuvaksi. Leareja on käytetty ilmavoimissa laajasti materiaali- ja henkilökuljetuksiin, minkä lisäksi niillä on valmius suorittaa valokuvaus- ja laskeumantiedustelu- ja elektronisen sodankäynnin lentoja sekä merivalvontalentoja. Aiemmin konetyyppiä on käytetty myös ilmamaaliammunnoissa maalinhinauskoneena. Konetyypin tuotanto aloitettiin 1960-luvulla ja viimeinen Learjet 35A valmistui vuonna 1994. Tuolloin niitä oli valmistettu kaikkiaan 676 kappaletta. Lentokonevalmistaja Bombardier lopetti Learjet-koneperheen liikesuihkukoneiden valmistamisen maaliskuussa 2022. Viimeisenä tuotantolinjalta rullasi päivänvaloon Learjet 75 Liberty -liikesuihkukone, joka päätti perinteikkään konetyypin valmistuksen. Kaikkiaan 59 vuoden aikana Learjer-koneita valmistettiin yli 3000 kappaletta. MH Lue myös laaja uutisemme Ilmavoimien Learjet-koneista vuodelta 2022:
|
|||