American Airlines varustaa kaikki tilaamansa A320-sarjan koneet Airbusin innovatiivisella ROPS-teknologialla (Runway Overrun Prevention System), joka auttaa vähentämään ulosajoja ja suistumisia kiitotieltä koneen laskeutuessa. Airbusin ROPS-järjestelmä on saatavissa tulevaisuudessa myös muiden valmistajien koneisiin ”Lentäjämme arvostavat niitä käytännön hyötyjä, joita teknologia tuo heidän päivittäiseen työhönsä”, American Airlinesin lennoista vastaava varapääjohtaja ja lentokapteeni John Hale toteaa. Airbusin patentoima ROPS laskee tarvittavat lasku- ja pysähtymismatkat ja vertaa niitä tosiaikaisesti laskuun käytettävissä olevaan matkaan. Analyysissa otetaan huomioon muun muassa kiitotien kunto, lentokoneen paino, tuuli ja lämpötila. ROPS varoittaa lentäjiä tarvittaessa ja auttaa tekemään päätöksen laskeutumisen keskeyttämisestä uutta yritystä varten sekä eri jarrutuskeinojen oikea-aikaisesta käytöstä laskeutumisen jälkeen. Suistumiset ulos kiitotien sivusta tai päädystä ovat viime vuosina nousseet suurimmaksi syyksi matkustajakoneiden rungon tuhoutumiseen (hull loss), kun muut pääsyyt on saatu valtaosin poistettua. Siksi Euroopan ja Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomaisten, Eurocontrolin ja Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen kaltaiset elimet tukevat täysin toimenpiteitä, joilla ulosalojen mahdollisuutta ei vain pienennetä vaan poistetaan kokonaan. ROPS sai hyväksynnän Euroopan lentoturvallisuusvirastolta (EASA) lokakuussa 2009 A380-koneessa. Tällä hetkellä ROPS on joko käytössä tai tilattu 70 prosenttiin kaikista A380-koneista. Uuteen A350 XWB -malliin ROPS tulee vakiona. Teknologiaa tuodaan myös muihin Airbusin konetyyppeihin, ensin A320-perheen koneisiin. Hyväksyntää odotetaan myöhemmin tänä vuonna. Airbus haluaa myös mahdollistaa ROPS-teknologian käytön muiden valmistajien lentokoneissa. Järjestelmä liitetään koneissa jo olevaan maastovaroitusjärjestelmään (Terrain Avoidance Warning System) ja hyödyntää erikoisversiota sen maailmanlaajuisesta kiitotietietokannasta.
|
|||