Arctic Challenge toi Eaglet ja Eurofighterit Pohjolan taivaalle

fa18_finaf_refuel2_usafArtic Challenge -harjoitus oli osa Suomen, Ruotsin ja Norjan Ilmavoimien rajat ylittävää Cross Border -toimintaa. Tavoitteena oli vahvistaa pohjoismaista puolustusyhteistyötä (NORDEFCO) ja kehittää kansainvälistä yhteistoimintakykyä. Harjoitukseen osallistui myös Britannian ja Yhdysvaltojen lentokalustoa.

Ilmavoimat osallistui 11.–27. syyskuuta kansainväliseen Arctic Challenge 2013 -harjoitukseen noin kymmenellä McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjällä. Kyseessä oli Ilmavoimien vuoden tärkeimpiin kuuluva lentoharjoitus, johon osallistui joukkoja Ruotsista, Norjasta, Britanniasta ja Yhdysvalloista. Kaikkiaan harjoituksessa oli mukana noin 80 lentokonetta.

F15_eagle_usafHarjoitus oli suunniteltu ja se johdettiin sekä toteutettiin yhteistyössä Suomen, Ruotsin ja Norjan kanssa. Yhdysvallat ja Britannia olivat mukana harjoituskumppaneina.  

”Harjoitus oli ensimmäinen, jonka suunnittelu ja toteutus tehtiin yhteistyössä Suomen, Ruotsin ja Norjan kesken. Kaikki maat toimivat osaltaan isäntämaana neljään tukikohtaan tukeutuville lento-osastoille”, harjoitukseen Bodøn tukikohdasta osallistunut harjoituksen projektiupseeri majuri Jani Knuuti Lapin Lennostosta kertoo.

”Kolmen maan toteuttama harjoitus, joka lennettiin neljästä eri tukikohdasta, toi tehtävien suunnitteluun haastetta. Toisaalta tätä voidaan pitää realistisena toimintatapana kansainvälisissä rauhanturvaamistehtävissä”, Knuuti jatkaa.

Harjoituksen lentotoimintaa oli Suomen, Ruotsin ja Norjan ilmatilassa. Päätoiminta-alue sijaitsi Pohjois-Ruotsissa. Lisäksi harjoituksessa lennettiin Perämeren alueella sekä Suomen että Ruotsin ilmatilassa. Lentotoimintaa oli myös Suomessa käsivarren alueella ja Norjassa Bodøn alueella.

gripen_usafHarjoituksessa käytettävät tukikohdat olivat Rovaniemi, Ruotsin Kallax sekä Norjan Bodø ja Örlanti. Ruotsin ilmavoimien lento-osasto tukeutui harjoituksessa Rovaniemen tukikohtaan.

Oulunsalon lentokenttä toimi harjoituksessa varatukikohtana. Osa Suomen Hornet-kalustosta puolestaan toimi Norjan Bodøstä käsin.

Harjoituksen johti Ruotsin Ilmavoimien Norrbotten Wing 21:n komentaja. Suomen harjoitusosaston johtaja oli Lapin Lennoston komentaja eversti Harri Leppälaakso.

 

Kustannustehokasta ja monipuolista harjoittelua

Harjoituksen tavoitteena oli kehittää Ilmapuolustuksen suorituskykyä ja Pohjoismaista puolustusyhteistyötä (NORDEFCO). Kansainvälinen yhteistoiminta mahdollistaa osallistujamaiden hävittäjäohjaajien laadukkaan ja kustannustehokkaan tavan kehittää kansallisia suorituskykyjä, taktista osaamista sekä yhteistyön eri muotoja. Arctic Challenge mahdollisti myös johtokeskusten sekä lentotekniikan henkilöstön harjoittelun kansainvälisessä ympäristössä.

”Yhtenä harjoituksen tavoitteena oli kouluttaa ohjaajia toimimaan haastavissa kansainvälisissä ilmaoperaatioissa. Ohjaajien tulee kyetä yhteistoimintaan eri konetyyppien ja asejärjestelmien kanssa, yhteisen komentojärjestelmän alaisuudessa. Harjoituksen johtaminen toteutettiin käytössä olevilla Naton menetelmillä ja johtamisen työkaluilla, jotta lento-osastoille kyettiin antamaan realistinen toimintaympäristö harjoitteluun. Harjoituspalautteen mukaan lento-osastot olivat tyytyväisiä harjoituksen järjestelyihin sekä sisältöön”, Knuuti summaa harjoituksen tavoitteita.

Harjoituksessa kehitettiin ja testattiin myös Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien toisen elinkaaripäivityksen (MLU2) suorituskykyjä, kuten Link-16 -tiedonsiirtoverkkoa sekä ilmasta-maahan -operointikyvyn osa-alueita. Knuutin mukaan harjoitusta voidaan pitää onnistuneena kokonaisuutena.

”Harjoitukseen luotu Link 16 -verkko toimi moitteettomasti ja Suomen konekalusto liittyi verkkoon onnistuneesti. Tämä toimii jatkossa alustana tulevalle pohjoismaiselle Link 16 -verkolle, jota on tarkoitus käyttää Suomen, Ruotsin ja Norjan välisessä Cross Border -harjoittelussa."

"Lisäksi Suomen ilmavoimat toteutti ensimmäistä kertaa ilmasta-maahan tehtäviä F/A-18 -kalustolla simuloidulla asekuormalla kansainvälisessä harjoituksessa. Ilmasta-maahan lentokoulutusohjelmia ollaan vasta kokoamassa, mutta tässä harjoituksessa voidaan silti todeta tehtävien toteutuneen onnistuneesti. Harjoituksessa saatiin arvokasta tietoa muilta mailta, jotka ovat tehneet ilmasta-maahan toimintaa jo vuosia.”

e3a_net_natoSuomen noin kymmenen Hornetin lisäksi harjoitukseen osallistui Norjasta kymmenen Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon -konetta. Ruotsi osallistui harjoitukseen 22:lla Saab JAS 39 Gripenillä.

Järjestävien maiden lisäksi harjoituksessa oli mukana Yhdysvaltain Euroopan ilmavoimat (USAFE) lähes 30:llä Boeing (McDonnell Douglas) F-15C Eagle ja F-15E Strike Eagle -hävittäjällä sekä 1–2 Boeing KC-135R Stratotanker -ilmatankkauskoneella. Britannian osastoon kuului kuusi Eurofighter Typhoonia. Mukana oli myös NATO:n Boeing E-3A Sentry AWACS-johtokoneita.

 

Lue myös: