Lentokonevalmistaja ATR on perunut hankkeensa, jossa se on kehittänyt lyhyemmille kiitoteille soveltuvaa ATR 42-600 STOL -matkustajakonetta (Short Take-Off and Landing) kysynnän puutteen vuoksi. Laajan markkinatutkimuksen jälkeen ATR kertoo keskittyvänsä kehittämään nykyisistä tuotteistaan entistä parempia. ATR lopettaa lyhyen nousun ja laskeutumisen mahdollistavan ATR 42-600S STOL -version, kehittämisen ja keskittyy kehittämään toimintaansa markkinoiden mukaiseksi. Hankkeen alasajon taustalla on laaja markkinaselvitys, jonka mukaan myynnitennusteet ovat aiemmin arvioitua pienemmät. Kohdemarkkinoilla Kaakkois-Aasiassa STOL-kykyisiä lentokoneita vaativien kohteiden määrä on vähentynyt tai vähenemässä merkittävästi. Taustalla on erityisesti toteutetut ja suunnitellut kiitotiepidennykset sekä vaihtoehtoisten lentoasemien rakentaminen tällaisten haastavien operointikohteiden läheisyyteen. Alunperin vuonna 2019 julkaistulle STOL-hankkeelle tavoiteltiin tyyppihyväksyntää vuoden 2022 aikana. ATR aloitti ATR 42-600 STOL -matkustajakoneen koelennot lopulta toukokuussa 2022 ja uudelleensuunnittelun jälkeen niitä jatkettiin joulukuussa 2023. Tavoitteena oli saada koneelle tyyppihyväksyntä kesällä 2025. Alkuvuodesta 2023 ATR:n tilauskirjassa oli vain 21 tilausta STOL-versiosta. Määrä oli käytännössä sama kuin konetyypin julkistuksen jälkeen eli kauppa ei käynyt. ATR:n arvion mukaan yhtiön nykyiset tuotantolinjat voivat toimia täydellä kapasiteetilla, vaikka nykyinen kehityssuunta vei markkinoita STOL-versiolta. "Alueellisten lentojen markkinajohtajana ATR:llä on vastuu asiakkaista ja sidosryhmiä kohtaan, joiden takia tuotteita ja markkinakysyntää arvioidaan jatkuvasti. Päätös pysäyttää STOL-hanke kuvastaa sitoutumistamme toiminnan tehokkuudeteen ja pitkän aikavälin kestävien ratkaisuiden parissa", sanoi ATR:n toimitusjohtaja Nathalie Tarnaud Laude. "Olemme siirtymässä seuraavaan kasvu- ja kehitysvaiheeseen, jossa investoimme markkinajohtajatuotteidemme ATR 42-600 ja ATR 72-600 -koneiden kilpailukyvyn kehittämiseen. Vahva sitoutumisemme alueellisille markkinoille ja luotettavat tuotteemme ovat kantaneet jo yli 40 vuotta. Jatkamme kohti tulevaisuutta panostaen näihin vahvuuksiin", jatkoi Tarnaud Laude. "Osana sitoutumistamme olemme tunnistaneet erilaisia tuoteparannuksia, jotka vähentävät operointikustannuksia sekä parantavat koneiden käytettävyyttä. Nämä kehityskohteet heijastavat suoraan yhteistyössä asiakkailta saatuja tarpeita. Saavuttaaksemme nämä tavoitteet teemme yhteistyötä avainkumppaniemme kanssa. Tämä on välttämätön askel, jotta voimme säilyttää kilpailuetumme", päätti Tarnaud Laude. Airbusin ja Leonardon yhteisomistuksessa oleva ATR aikoo keskittyä kasvaviin Pohjois-Amerikan markkinoihin ja ottaa osuuksia Kanadan ja Yhdysvaltain taivaalla lentävien ikääntyvien potkuriturbiinikoneiden korvaamisesta. Toistaiseksi ATR:n merkittävin asiakas on yhdysvaltalainen Silver Airways, joka tilasi ATR-koneita vuonna 2018. Nykyisin yhtiö lentää kahdeksalla 46-paikkaisella ATR 42-600 ja kuudella 70-paikkaisella ATR 72-koneella. Operaattori oli uusimman ATR 72-600 -koneen avausasiakas Yhdysvalloissa. ATR-koneilla korvattiin yhtiön ikääntynyttä Saab 340 -kalustoa. ATR menetti markkinoita Yhdysvalloissa vuonna 1994 sattuneen lento-onnettomuuden seurauksena. Tuolloin Simmons Airlinesin American Eaglelle operoiman ATR 72-200 -koneen lentäjät menettivät kovan jäätämisen seurauksena hallinnan ja kone putosi maahan. Samantyyppinen onnettomuus tapahtui Voepass Linhas Aéreasin ATR 72 -koneelle Brasiliassa vuonna 2024. Viimeisen noin 35 vuoden aikana ATR-koneille on tapahtunut 10 kuolemaan johtanutta lento-onnettomuutta. ATR:n valmistamia potkuriturbiinikoneita on käytössä noin 200 lentoyhtiöllä yli 100 eri maassa. Yksi ATR-operaattoreista on Nordic Regional Airlines, jonka osaomistaja on Finnair. Lue myös:
|
|||