Lääkärikirja Duodecimin mukaan Suomessa kuolee vuosittain 5 000–10 000 henkilöä sairaalan ulkopuolella tapahtuvaan sydänpysähdykseen. Näissä tapauksissa selviytymisen mahdollisuudet laskevat noin kymmenellä prosentilla jokaisen pysähdystä seuraavan minuutin aikana ennen elvytyksen aloitusta.
Edellä mainitut tiedot ovat Suomessa toteutettavien koelentojen taustalla. Everdrone valittiin palveluntarjoajaksi koelennoille avoimen tarjouskilpailun perusteella. Hanketta koordinoi Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki. Kokeilu on osa Vähähiilisyyttä tukevat dronepalveluratkaisut Etelä-Suomessa -hanketta, jolle Uudenmaan liitto on myöntänyt rahoituksen Euroopan aluekehitysrahastosta.
Kokeilu koostuu useista lennoista, joissa simuloidaan todellisen hätätilanteen vaiheita. Suomessa toteutettavia drone-lentoja etäohjataan Ruotsista Everdronen operaatiokeskuksesta. Paikan päällä Helsingissä on mukana lennon turvallisuudesta vastaava henkilö.
Tiistai-iltapäivän lähestyvän sateen takia koelento kuitenkin suoritettiin paikallisesti ja dronea esiteltiin myös käsiohjauksessa. Automaattisen sydäniskurin vinssauspaikka tarkistettiin, jonka jälkeen se olikin erittäin nopeasti jo avun tarvitsijoiden luona. Drone poistui paikalta heti vinssauksen jälkeen.
"Forum Virium Helsingissä on käynnissä useita projekteja, joissa testataan drone-kuljetuksia. Projekteissa selvitetään muun muassa sitä, voidaanko dronejen avulla vähentää hiilidioksidipäästöjä, tukea uusia palveluita ja liiketoimintaa sekä vastata terveydenhuollon ja ensihoidon tarpeisiin", sanoi projektipäällikkö Suvi Vähä-Sipilä Forum Virium Helsingistä.
Ensimmäisen neljän toimintakuukauden aikana Göteborgissa operaatioita oli tiukoin sää- ja toimintarajoituksin 14 kappaletta. Talvitauon aikana järjestelmää kehitettiin edelleen ja toiminta käynnistettiin uudelleen huhtikuussa 2021. Jatkossa lentoja on määrä jatkaa läpi talvikauden toki sääolosuhteista riippuen.
Hälytyksen sattuessa SOS Alarm voi tilannearvion jälkeen lähettää kohteeseen ensimmäisenä Everdronen ilmakuljetuksella automaattisen sydäniskurin. Suurin etäisyys kohteelle on tällä hetkellä kuusi kilometriä. Tieto hälytyksestä kulkee automaattisesti Everdronen operaatiokeskukseen, jossa paikalla oleva lentäjä ilmoittaa lentotarpeesta lennonjohtoon saadakseen ilmatilavarauksen operaatioon.
Omassa hangaarissaan sijaitseva drone käynnistyy hälytyksen tullessa ja hallin ovi avautuu automaattisesti. Drone leijuu ulos ja aloittaa lentonsa kohteeseen. Hangaarista lähtevä drone on ilmassa vain 60 sekuntia saadun hälytyksen jälkeen. Nollatuulessa drone lentää tarvittaessa jopa 65 km/h.
Kohteen yllä Everdronen drone laskeutuu 30 metriin. Samalla operaatiokeskuksesta arvioidaan paikan sopivuus ja automaattinen sydäniskuri vinssataan kohteeseen kaiken ollessa kunnossa. Seuraavaksi paikalle saapuu ensihoitoyksikkö, joka aikanaan palauttaa sydäniskurin takaisin Everdronelle. Yksi ihminen on taas mahdollisesti pelastettu.
"Drone välttää liikenneruuhkien kaltaiset ongelmat, jolloin apu on mahdollista saada paikalle nopeammin kuin tietä pitkin kulkevalla hälytysajoneuvolla. Dronet pääsevät kulkemaan myös paikkoihin, kuten saariin, jotka ovat vaikeasti saavutettavissa muilla kulkuneuvoilla", jatkaa Everdrone AB:n maatoimintojen johtaja Blecher. Toimintaa ollaan laajentamassa myös Tanskaan, jossa droneilla oli tarkoitus lentää jo toukokuusta 2021 lähtien. Uudenlaisen ilmatilankäyttäjän ja palvelun osalta sääntely toi kuitenkin viiveitä hankkeeseen. Tällä hetkellä Everdrone arvioi toiminnan käynnistyvän Tanskassa puolen vuoden sisällä.
Järjestelmään kuuluvia pääkomponentteja ovat vinssausjärjestelmä, Galaxy GBS 10 -pelastuslaskuvarjo, ADSB-in, kuusi akkua, navigointi- ja laskeutumisvalot, tehokas tietokone, joka yhdistää järjestelmät toisiinsa sekä yksi eteenpäin ja yksi ylöspäin kuvaava kamera. Tarvittaessa droneen voidaan asentaa jopa seitsemän kameraa. Everdronella on tiukka turvallisuuskulttuuri. Dronet eivät lennä ruuhkaisten alueiden eivätkä suurten ihmisjoukkojen yllä. Automaattisesti tiettyjen parametrien ylityksen jälkeen avautuva pelastusvarjo tuo dronen rauhallisella kolmen sekuntimetrin nopeudella takaisin maahan. Tällaisia rajoja ovat mm. tietyn suuruinen kallistus, dronen havaitsema vapaapudotus tai moottori- ja teho-ongelmat. Pelastusvarjo toimii alimmillaan jopa 15 metrin korkeudesta.
Everdronen palvelun piirissä on Göteborgissa, Kungälvissä ja Trollhättanissa nykyisin noin 150 000 asukasta. Vänersborgin toimipisteen avautuessa palvelu kattaa jo 200 000 asukasta. MH
|
|||