Aviastar pyrkii edelleen lentoasemaoperaattoriksi jatkaakseen Malmin lentoaseman ilmailukäyttöä

Malmi_helsinki_city_airport_aviastar Aviastar Flight Trainingin pyrkimyksenä on edelleen päästä Malmin lentoasemaoperaattoriksi ja jatkaa ilmailutoimintaa historiallisella lentoasemalla. Helsingin kaupunki on pyytänyt syyskuun loppuun mennessä hakemuksia lentoasemalla järjestettävälle väliaikaistoiminnalle ennen asuntorakentamisen aloittamista.

”Suunnittelemme edelleen hakevamme lentoasemaoperaattoriksi ja luvassa on hakemus yhteistyökumppaneidemme kanssa”, vahvistaa Aviastarin Pasi Siimes Lentoposti.fi:lle.

Siimes pitää aikataulua kuitenkin äärimmäisen tiukkana toteaa, että kiire tulee.

 ”Haimme jo keväällä 2016 suuntaviivoja Helsingin kaupungin kanssa mahdollisen yhteisymmärryspöytäkirjan tekemiseksi. Sen avulla asioita olisi voinut viedä helpommin eteenpäin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa. Tapaamisen järjestäminen Helsingin kaupungin edustajien Anni Sinnemäen ja Timo Härmälän kanssa kesti kuitenkin viisi kuukautta”, avaa Siimes.

”Meillä on hankkeessa mukana useita yhteistyökumppaneita mutta tässä vaiheessa ei kaupungin kanssa ole saatu aikaan mitään konkreettista. Edessä on kiireiset ajat ja alkuperäiset suunnitelmat uhkaavat vesittyä, kun Helsinki ei ole osannut kertoa aikatauluja asioille”, toteaa Siimes.

 Tarvittavan lentopaikan pitäjän luvan Aviastar voisi saada Trafilta nopeastikin. Sen sijaan ympäristöluvan ja lentotiedotuspalvelun AFIS-toimiluvan saaminen kestänee jo muutamia kuukausia. Kiirettä lisää myös se tosiasia, että Suomi menee kiinni jo joulukuun puolivälin tienoilla. Edellisen lisäksi Helsingin kaupungin 12. syyskuuta julkistaman väliaikaistoiminnan hakuprosessin osalta alustavia päätöksiä suunnitellaan tehtäväksi vasta marraskuun 2016 lopulla.

Malmi_ilmasta_2016Aviastarin tavoitteena on ollut kehittää Malmista itsenäisesti toimeentuleva yleisilmailukenttä. Nimeksi on valittu Malmi Helsinki City Airport. Käyttöön riittäisi yksikin kiitotie, kun sille luodaan tarvittavat lähestymismenetelmät.

Ilmailutoiminnan lisäksi laaja lentokenttäalue mahdollistaisi paikan myös muulle kaupunkilaisia kiinnostavalle toiminnalle kuten konserteille. Siimeksen mukaan kenttäalue mahdollistaisi jopa kymmenien tuhansien ihmisten ulkoilmatapahtumat.

”Tilanne näyttää huonolta mutta olemme siis edelleen jättämässä hakemusta lentotoiminnan jatkamiseksi Helsinki-Malmilla”, päättää Siimes.

Lentämisen loppuminen Malmilla olisi iso riski ilmailutoiminnan jatkolle. Osaltaan vaikuttaa jopa siltä, ettei Helsinki halua ottaa ilmailuinfraa vastaan.

Eräiden vielä vahvistamattomien tietojen mukaan Malmin lentoaseman kehityshankkeet ovat viemässä kaiken lentämiseen liittyvän infran kuten kiitotievalot pois lentokentältä jo 1.1.2017 lähtien. Toistaiseksi voimassa olevan tiedon mukaan Finavia on vetäytymässä Malmilta vuoden 2016 loppuun mennessä.

Helsingin julkistama materiaali väliaikaisen toiminnan hakemisessa Malmin lentoasemalle ei enää sanallakaan mainittu ilmailutoimintaa. Vielä kesäkuussa 2016 hankkeesta kerrottaessa dokumenteissa oli maininta, että ehdotuksia voivat tehdä niin lentotoiminnan järjestämisestä kiinnostuneet tahot kuin muutkin kiinnostuneet.

Jos lentotoiminta Malmilla lakkaa, niin sen uudelleenkäynnistäminen voi olla erittäin vaikeaa.

Lue myös: