Boeing ja Ryanair allekirjoittivat New Yorkissa suurkaupan 737NG-koneista

Ryanair_allekirjoitus_1Boeing ja Ryanair allekirjoittivat tiistaina New Yorkissa sopimuksen 175 Boeing 737 -koneen toimituksista. Kyseessä on suurin eurooppalaisen lentoyhtiön Boeingin kanssa tekemä kauppa. Sen arvo on noin 12 miljardia euroa. Hyväntuulinen toimitusjohtaja Michael O´Leary nauratti lehdistöä läpi allekirjoitustilaisuuden.

Boeingin liikennekoneyksikön johtaja Ray Conner ja Ryanairin toimitusjohtaja Michael O´Leary allekirjoittivat sopimuksen New Yorkin maineikkaassa Waldorf Astoria -hotellissa 19. maaliskuuta 2013. Tilauksen myötä Ryanair ostaa hovihankkijaltaan Boeingilta 175 uuden sukupolven 737-800-konetta.

Ryanair_allekirjoitus_4Ryanairin O´Leary oli tilaisuudessa iloisella tuulella ja vitsaili, että mihin Conner on hänet taas huijannut. Allekirjoitushetkellä O’Leary nauratti lehdistöä vihjaamalla, ettei 12 miljardin euron kaupan sinetöimiseen saa käyttää edes Crossin kynää. Tarjolla oli vain Mont Blancin kirjoitusvälineitä...

”Ryanairin tilaus on erinomainen osoitus uuden sukupolven 737-koneiden tuomasta lisäarvosta. Olemme ylpeitä 737NG:n tehokkuudesta ja luotettavuudesta tämän päivän kapearunkomarkkinoilla. Yhteistyömme Ryanairin kanssa on ollut tärkeää kaikille Boeingilla ja ylpeydellä näemme sen jatkuvan tulevina vuosina”, iloitsee Ray Conner.

Ryanair_allekirjoitus_3Uusimman konetilauksen myötä Ryanairin laivasto kasvaa yli 400 koneeseen, palvellen vuosittain yli 100 miljoonaa matkustajaa, kunhan kaikki uudet Boeingit on toimitettu vuoteen 2018 mennessä. Nyt tilatuista koneista 75 korvaa Ryanairin vanhempaa kalustoa sen nykyisessä 305 Boeing 737-koneen laivastossa.

Boeing myi Ryanairille lähes kaikki loput 737NG-koneet joita linjastolta tuotetaan ennen uuden MAX-sarjan tuotannon aloittamista.

Uudet koneet ovat tärkeä kilpailutekijä Ryanairille. Yhtiön laivaston iäksi tavoitellaan 4-5 vuotta, joka tuo teknistä luotettavuutta ja mahdollistaa kasvun.

Samanaikaisesti Ryanair nousee myös yhdeksi maailman suurimmaksi käytettyjen lentokoneiden kauppiaaksi. O’Leary painottaa yhtiön ostavan vain koneita, joita se haluaa itsekin käyttää. 

”Ryanair on ylpeä ostaessaan Boeing 737-800 -koneita, jotka ovat olleet yhtiön kulmakivi ja luoneet sen menestyksen luotettavuudellaan. Uusien koneiden myötä voimme laskea hintoja entisestään ja nousta suurempaan asemaan eurooppalaisten lentoyhtiöiden hintajohtajana”, hehkutti Michael O´Leary massiivista tilaustaan.

Ryanairin mukaan konekaupat luovat jopa 3000 uutta työpaikkaa lentäjille, matkustamohenkilökunnalle sekä tekniikalle yhtiön laajentumisen myötä. Kauppa tukee myös tuhansien Boeingin tehtaiden työntekijöiden tulevaisuutta.

Ryanair_allekirjoitus_5O´Learyn mukaan Ryanair jatkaa myös vuonna 2017 käyttöön otettavan 737 MAX -koneen arviointia. Ryanair on kiinnostunut niistä, mutta ensin on selvitettävä  markkinoilletulon aikataulu vuosien 2017 ja 2018 aikana.

Tärkeä tekijä on tietenkin myös lopullinen hinta. Nyt tilatut koneet toimitetaan 2014-2018 aikana ja sen myötä MAX-koneita voitaisiin ostaa vuosille 2018-2021. Boeingin Conner korosti tilaisuudessa yhtiöiden yhteistyön olevan erinomainen, jopa kaverillinen ja luvassa onkin myöhemmin varmasti myös MAX-kauppoja.

 Kannattavan kasvun aikaa

Ryanair_allekirjoitus_2Michael O’Learyn mukaan Ryanairin kasvu on nyt kannattavaa ja markkinoita laajennetaan tilaisuuksien koittaessa. Ryanairin suurin kasvu tulee tällä erää Saksasta vaikeuksissa olevan Air Berlinin markkinoilta.

Lisää kasvua haetaan Italiasta, Puolasta ja Skandinaviasta. ”Mikäli joku kilpailija putoaa pelistä, niin täytämme aukon välittömästi uusilla koneillamme”, toteaa O´Leary. Kaukoliikenne ei hänen mukaansa ole Ryanairille ajankohtainen vielä ainakaan 2-3 vuoteen.

”Lähitulevaisuudessa ei ole luvassa kaukoliikennekauppoja ja valmistajien linjastotkin ovat tukossa. En näe tilaisuutta transatlanttiseen halpalentoyhtiötoimintaan seuraavien 2-3 vuoden aikana”.

Viimeiset naurut tilaisuudessa nostavat O´Learyn kommentit kysymyksiin easyjetistä ja WC-maksuista: ”Easyjetistä tulee korkeintaan Euroopan toiseksi suurin halpalentoyhtiö. Toilettimaksua ei tule tai kenties oveen laitetaan keräyslipas, jonka tuotot annetaan eturauhassyövän hoitoon. Päätöksiä ei ole vielä tehty”.


Ryanairin suurista konekaupoista liikkui huhuja jo ennen maaliskuun puoltaväliä: