Boeingin julkistama 777X-ohjelma sai heti ennätysmäärän tilauksia ja sitoumuksia. Emirates, Etihad Airways, Lufthansa ja Qatar Airways sitoutuivat Boeingin uuteen laajarunkoiseen kaikkiaan 259 koneen verran. Boeing kehuu konettaan maailman tehokkaimmaksi ja joustavammaksi laajarunkokoneeksi. Boeingin Dubain ilmailumessuilla julkistama 777X-ohjelma loi hyvän perustan Euroopasta ja Lähi-idästä saaduilla ennätystilauksilla. Tilausten arvo on listahinnoin yli 95 miljardia dollaria. Lufthansa tilasi koneita 34, Etihad 25, Qatar Airways 50 ja Emirates huimat 150 konetta. "Uusi 777X on supertaloudellinen. Kone on 12 prosenttia polttoainetaloudellisempi kuin mikään muu tämän päivän kilpaileva kone", kehuu Boeingin liikennekoneyksikön johtaja Ray Conner. 777X-ohjelma käsittää A350-1000- koneen kanssa kilpailevan 777-8X:n lisäksi myös oman luokkansa 777-9X-koneen. Vielä suunnittelupöydällä oleva 777X-kone nimetään virallisesti lähikuukausien aikana. Tuotannon on määrä alkaa vuoden 2017 alussa ja ensimmäinen toimitus asiakkaalle on suunniteltu vuodelle 2020. Boeing 777X:n erikoisuus on taittuva siipi. Koneen siipienkärkiväli on lennolla 71,1 metriä ja maassa kääntyvän siivenkärjen ansiosta 64,8 metriä. Konejätti saa siipiinsä kaksi GE Aviationin GE9X-moottoria Kasvunäkymiin vastaava 777-9X tarjoaa kaikkiaan yli 400 matkustajapaikkaa riippuen lentoyhtiöden suunnitelmista. Konetyyppi kykenee 15 185 kilometrin kantamaan ja sen kustannus per istuinpaikka on alhaisempi kuin millään muulla kaupallisella liikennekoneella. 777-9X-koneen listahinta on 377,2 miljoonaa dollaria. 777X-ohjelman toinen perheenjäsen 777-8X tarjoaa valmistajan mukaan maailman eniten joustavaa kapasiteettia. Koneessa on 350 matkustajapaikkaa ja sen kantama on reilut 17 220 kilometriä. Boeingin mukaan konetyypin lentoonlähtökyky ja hyötykuormakapasiteetti ovat voittamattomia. 777-8X-koneen listahinta on 349,8 miljoonaa dollaria.
|
|||