Boom Supersonicin Overture Superfactory -lentokonetehtaan rakennustyöt ovat valmistuneen Pohjois-Carolinan Greensboron Piedmont Triadin kansainvälisellä lentokentällä. Virallinen tilaisuus tehtaan valmistumiseksi järjestettiin 17. kesäkuuta 2024. Kyseessä on ensimmäinen Boomin ylisoonisen Overture-lentokoneen valmistamiseen rakennettu tehdas Yhdysvalloissa. Ensimmäinen Overture Superfactory on LEED-sertifioitu (Leadership in Energy and Environmental Design), jonka lisäksi rakennuksen odotetaan olevan vähintään 40 prosenttia energiatehokkaampi, kuin muut vastaavat rakennukset. Arkkitehti, suunnittelu ja rakennusyhtiö BRPH:n suunnitteleman tehtaan toteutti rakennusyhtiö BE&K. Rakennustyöt valmistuivat 17 kuukautta peruskiven muurauksen jälkeen. Tehdas rakentui Pohjois-Carolinan osavaltioon, jossa Wrightin veljekset lensivät Kitty Hawkissa ensimmäisen moottoroidun lennon vuonna 1903. Tehdasrakennuksen valmistumisen jälkeen seuraava vaihe on tuotantokerroksen toteuttaminen, johon suunnitellaan ja toteutetaan kokoonpanotilat tuotannon eri vaiheisiin sekä materiaalikuljetuksiin. Overture Superfactoryn alue sisältää myös toimituskeskuksen, josta United Airlines, American Airlines ja Japan Airlines vastaanottavat yliäänikoneensa. Ensimmäisen tuotantolinjan vuosikapasiteetti on 33 Overture-yliäänikonetta. Boom Supersonicin suunnitelmissa on laajentaa tuotantoa toisella linjastolla, jolloin tuotantomäärä olisi jopa 66 ylisooniseen nopeuteen yltävää Overture-konetta. Boom Supersonicin hankkeen on aiemmin kerrottu tuovan yli 1750 työpaikkaa Pohjois-Carolinaan vuoteen 2030 mennessä. Vuoteen 2032 mennessä työpaikkoja tulisi jo yli 2400. Overture-matkustajakonetta kehittävä Boom Supersonic esitteli lokakuussa 2020 XB-1 -koelentokoneen, jolla tavoitellaan jopa 2,2 Machin nopeutta. Ensilento XB-1 -koelentokoneella (N990XB) tehtiin maaliskuussa 2024 ja huhtikuussa 2024 FAA antoi Boom Supersonicille luvan edetä koelennoilla ylisoonistelle nopeusalueelle. Boomin XB-1 on vasta kolmas siviililentokone, joka yltää ylisooniselle nopeusalueelle. Kaksi aiempaa olivat Concorde ja Tupolev Tu-144. Boom Supersonicilla on jo 130 tilausta tai ennakkotilausta asiakkailtaan kuten American Airlinesilta, United Airlinesilta ja Japan Airlinesilta. Overture mahdollistaa 64-80 matkustajan kuljettamisen 1,7 Machin nopeudella käyttäen 100-prosenttista SAF-polttoainetta (Sustainable Aviation Fuel). Tulevaisuudessa Overture lentäisi ylisoonisesti valtamerten yllä yli 500 lentoreitillä lyhentäen lentoaikoja merkittävästi. Viimeisin julkistettu tavoiteaikataulu Overturen ensilennolle on vuosi 2029. Overtureen tulevan Symphony-työntövoimajärjestelmän kehittävät Florida Turbine Technologies, GE Additive ja StandardAero. Muita yhteistyökumppaneita ovat Aernnova, Aciturri, Collins Aerospace, Eaton, Honeywell, Latecoere, Leonardo, Safran Landing Systems ja Yhdysvaltain ilmavoimat. Lue myös:
|
|||