Finavian tilastojen mukaan lentokoneiden rullausajat ovat lyhentyneet Helsinki-Vantaalla vuoden 2013 aikana keskimäärin yhdellä minuutilla per lento. Kymmenen tuhannen lennon otoksella säästyy runsaasti kerosiinia ja sen myötä CO2-päästöt laskevat, kun moottorit eivät ole käynnissä turhaan. Maassa odottaminen ei pelätysti lisännyt viiveitä vaan auttoi parantamaan täsmällisyyttä. Paremman ennustettavuuden ja yhteistyömuotojen avulla lentoonlähtöviiveet ovat vähentyneet. Tehokkuus on myös laskenut kustannuksia sekä lentoyhtiöiltä, että kenttäoperaattoreilta. Helsinki-Vantaa on seitsemäs CDM:n käyttöönottanut lentoasema Euroopassa ja ensimmäinen Pohjois-Euroopassa. Menetelmän odotetaan tulevan pakolliseksi kaikilla Euroopan lentoasemilla, joilla operoidaan vuodessa yli 50 000 lentoa. Arvioiden mukaan jo 25 eurooppalaista lentoasemaa olisi CDM:n piirissä vuoden 2013 loppuun mennessä.
Lue myös:
|
|||