Cityjet hankkii 100 prosenttia Blue1:n osakkeista ja liisaa CRJ900-koneita SAS:lle

SAS_CRJ900_TOSAS aloittaa yhteistyön irlantilaisen Cityjetin kanssa. Yhtiö hankkii omistukseensa 100 prosenttia SAS:n tytäryhtiö Blue1:n osakkeista. SAS puolestaan vuokraa wet lease -sopimuksella Cityjetiltä kahdeksan uutta Canadair CRJ900 -matkustajakonetta. Nykyisin Blue1 lentää Boeing 717 -kalustolla.

SAS pyrkii tarjoamaan laajan reittiverkoston Skandinaviassa. Osana tätä yhtiö käyttää pienempien kumppanien kalustoa wet lease -sopimuksilla. Niissä kone vuokrataan miehistöineen.

SAS:n käytössä on jo 12 Canadair-konetta. Niitä operoi tytäryhtiö Cimber.

SAS_CRJ900_taxiCityjetin uudet CRJ900-koneet ovat 90-paikkaisia. Ne maalataan SAS:n väreihin  (otsikkokuvassa) ja otetaan käyttöön maaliskuussa 2016. Leasing-sopimus kestää kolme vuotta. Kahdeksan koneen ohella siinä on optio kuudesta lisäkoneesta.

SAS:n mukaan sopimuksella on marginaalinen vaikutus sen tulokseen. Verojen jälkeen negatiivinen vaikutus tulokseen on noin 90 miljoonaa Ruotsin kruunua. Sopimuksen odotetaan kuitenkin lisäävään yhtiön tuottoja.

Cityjet perustettiin 1992 ja sen pääkonttori on Dublinissa Irlannissa. Yhtiöllä on 18 Avro RJ85 -konetta. Cityjet operoi 680 lentoa viikossa eri puolille Eurooppaa.

Blue1 tunnettiin aiemmin nimellä Air Botnia. Tuolloin se lensi syöttöliikennettä Finnairille. SAS osti yhtiön 1998 ja se nimettiin uudelleen 2003. Blue1:lle kaavailtiin aiemmin Boeing 737-600 -koneita. Tämä kuitenkin peruuntui.

Blue1_717_ldg_1SAS on solminut syöttöliikennesopimuksen myös Flybe:n kanssa, joka lensi ennen Finnairin syöttöliikenettä. SAS:n ja Flyben kuusivuotinen sopimus alkaa syksyllä 2015. Operaatiot on suunniteltu käynnistettävän lokakuussa kahdella ATR-72-600 -potkuriturbiinikoneella (linkki uutiseen jutun lopussa).

 

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: