SAS:n pienemmät matkustajakoneet siirtyvät Cimberille

SAS_regionalSAS on saanut päätöksen tanskalaisen syöttöliikenneyhtiö Cimber A/S:n oston, kun kauppa sai myös Tanskan kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen hyväksynnän. SAS:n pienemmät matkustajakoneet siirtyvät Cimberin operointiin

SAS kertoi joulukuussa 2014 ostavansa koko Cimberin osakekannan noin 20 miljoonalla Tanskan kruunulla. Kauppa jäi odottamaan kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Yhtiön toimitusjohtajan aloittaa maaliskuussa Kent Hansen.

"Virallisen hyväksynnän myötä odotamme uuden yhtiön nopeaa kehittymistä tehokkaaksi alueellisiin lentoihin erikoistuneeksi toimijaksi", sanoi SAS:n toimitusjohtaja Rickard Gustafson.

"Rakennamma yksikertaisen ja joustavan organisaation, joka kykenee tuottamaan SAS:n tunnettua tuotetta asiakkaillemme täsmällisellä palvelulla ja useilla lähdöillä", jatkoi Gustafson.

Cimberillä on ollut wetlease sopimus SAS:n kanssa, joka olisi päättynyt maaliskuussa 2015. Tanskalaisyhtiö on vuodesta 2004 lähtien operoinut SAS:n syöttöliikennettä kustannustehokkaalla tuotantoalustalla.

Aiemmin kerrotun mukaisesti SAS siirtää nykyisen 12 Canadair CRJ900-koneen operoinnin Cimberille, jonka myötä saadaan entistä joustavampaa tuotantoa. Laivaston siirron odotetaan valmistuvan 1. maaliskuuta 2015.

Cimberin nimi saattaa kauppojen myötä kadota, sillä esillä on ollut myös nimi Red1. Se olisi samansuuntainen, kuin Suomessa SAS:n lentoja operoivalla Blue1:lla.

SAS on muutoinkin kehittänyt syöttöliikennettään, sillä se julkisti marraskuussa 2014 Flybe:n alkavan operoimaan sen alueellisia lentoja syksystä 2015 alkaen. Sopimus on kuusivuotinen. Flybe lensi aiemmin alueellisia lentoja yhdessä Finnairin kanssa.

Lue myös: