Dassault esitteli liikenneilmailun EBACE 2014 -messuilla Genevessä uuden erittäin pitkän kantaman liikesuihkukoneen. Falcon 8X:lle luvataan jopa 6450 merimailin kantama (11 945 km) koneperheen tunnetuilla alhaisilla operointikustannuksilla. Koneen ensilennon on määrä tapahtua alkuvuodesta 2015. "Falcon 8X on uusi lippulaivamme, joka täydentää tuotevalikoimamme", iloitsee Dassault Aviationin toimitusjohtaja Eric Trappier. Kahdeksan matkustajaa pääsee Falcon 8X:llä ja kolmen hengen miehistöllä suoraan jopa 6450 merimailin päähän 0,8 Machin nopeudella. Koneen moottoreina on kolme Pratt and Whitney Canada PW307:ää joita käytetään myös Falcon 7X:ssä (PW307A). Uusi siipi yhdessä kolmen 6722 paunan työntövoiman tarjoavien PW307D-moottoreiden kanssa parantaa 8X:n polttoainetaloudellisuutta jopa 35 prosentilla verrattuna muihin erittäin pitkän kantaman liikesuihkukoneisiin. Kahden uuden lentokoneen 5X:n ja 8X:n kehitystyö laajentaa Falconin tuotevalikoiman kuuteen koneeseen. Näiden avulla voimme tarjota ratkaisuja eri operaattoreiden tarpeisiin", jatkaa Trappier. Falcon 8X:n lähestymisnopeus tyypillisellä laskupainolla on 106 solmua ja kiitotietarve on noin 1829 metriä. Ohjaamo on uudistettu 5X:n tavoin ja se on varustettu uuden sukupolven EASy-avioniikalla. Ohjaamon HUD-järjestelmä yhdistää synteettiseen kuvaan entistä enemmän tietoa. Koneen matkustamo tarjoaa korkeutta 1,88 metriä ja leveyttä 2,34 metriä. Falcon koneperheen pisimmän matkustamon 13 metrin pituus antaa asiakkaille valittavaksi yli 30 konfiguraatiovaihtoehtoa. Koneuutuus mahdollistaa suorat lennot kahdeksalle matkustajalle mm. Pekingistä - New Yorkiin, Shanghaista - Seattleen, Hong Kongista - Lontooseen, Lontoosta - Cap kaupunkiin, Mumbaista - Sydneyhin, Sao Paolosta - Los Angelesiin, Lontoosta - Sao Paoloon, Moskovasta - Los Angelesiin ja New Yorkista - Tel Aviviin. Dassault suunnittelee konetyypin ensilentoa alkuvuodella 2015 ja tyyppihyväksyntää odotetaan vuoden 2016 puolivälissä. Ensimmäisten toimitusten on määrä alkaa vuoden 2016 loppupuolella. Lue myös:
|
|||