Norse Atlantic Airwaysin Boeing 787-9 Dreamliner "Everglades" laskeutui Etelämantereelle 15. marraskuuta 2023. Lento N0787 kuljetti Antarktikselle tutkijoita ja heidän varusteitaan. Boeingin Dreamliner on nyt suurin konetyyppi, joka on laskeutunut Trollin tutkimusasemalle. Norse Atlantic Airwaysin Boeing 787-9 Dreamliner -laajarunkokone (LN-FNC) laskeutui Trollin tutkimusaseman skiwaylle keskiviikkona 15. marraskuuta kello 02.01 paikallista aikaa. Kyseessä on Norsen ensimmäinen lento Etelämantereelle ja samalla ensimmäinen kerta, kun Dreamliner laskeutui Antarktikselle. Samalla Boeingin valmistamasta 787-9 Dreamlinerista tuli suurin konetyyppi, joka on laskeutunut Trolliin. Lento N0787 lähti erikoislennolle Oslosta 13. marraskuuta tehden välilaskun Etelä-Afrikan Kapkaupungissa. Viimeiselle haastavalle lento-osuudelle kohti Trollia Norsen Dreamliner nousi keskiviikkoiltana kello 23.03 paikallista aikaa noin 40 tuntia kestäneen välilaskun päätteeksi. Norjan Polaari-instituutin ja lentoyhteyksiä tarjoavan Aircontactin yhteistyönä toteutettu historiallinen lento kuljetti Trolliin 45 matkustajaa ja 12 tonnia heidän varusteitaan. Lennolla oli mukana myös mm. Saksan Etelämannerasemalle Neumayer-III:lle suuntaavaa henkilöstöä. "Eilen illalla laskeutuneessa koneessa oli matkustajia useista maista, jotka olivat matkalla muille asemille", kertoi Norjan Polaari-instituutin operaatio- ja logistiikkajohtaja John Guldahl. Trollin tutkimusasema sijaitsee Prinsessa Märthan rannikolla Kuningatar Maudin maalla noin 235 kilometriä Etelämantereen rannikolta sisämaahan päin. Tutkimusasemalla suoritetaan ilmastotutkimusta ja tehdään tieteellisiä kokeita. Perinteisen kiitotien sijaan Trollissa on lentoliikenteen käyttöön tarjolla luminen kolme kilometrin pituinen 60 metriä leveä skiway. Luminen skiway kestää paremmin Antarktiksen kuumaa aurinkoa kuin pelkkä jää. Skiway on merkitty reunoiltaan 100 metrin välein mustilla muovilevyillä, jotka ovat lähes ainoa referenssi lentäjälle. Norjan Polaari-instituutti vastaanottaa vuosittain Trolliin 6-10 erikokoisella koneella operoitua lentoa. Lentokausi skiwaylle kestää Etelämantereen kesäkauden ajan eli lokakuusta maaliskuuhun. Lennot toteutetaan loppumatkasta näkölentosääntöjen mukaisesti, sillä Antarktiksella ei ole mittarilähestymislaitteita eikä varsinaista GPS-pohjaista lähestymismenetelmääkään. Jääkentällä kaikki on käytännössä valkoista joten operaatiota varten seurataan tarkasti arvioita horisontin näkyvyydestä ja kontrastista. EGPWS-maastovaroitusjärjestelmäkään ei ole käytettävissä, kun alueelle ei ole karttapohjaa. Jää liikkuu alueella muutamia metrejä vuoden aikana eli skiwaykään ei ole aina samassa kohdassa. Etelämantereella on käynyt mm. Icelandairin Boeing 767 ja Hi Flyn Airbus A340. Etelämantereella on nähty myös suomalaisvärejä, sillä Jetflite on lentänyt sinne useita kertoja Falcon 7X -liikesuihkukoneella. Ensimmäistä kertaa suomalaislentokone laskeutui Etelämantereelle vuonna 2015. MH
Lue myös:
|
|||