(päivittynyt 3.9 klo 19.00) Miehittämättömien ilma-alusten käyttö ja sovellukset laajenevat kovaa vauhtia. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA pyrkii saamaan kasvavan alan lainsäädännön yhteneväiseksi koko EU-alueella. Nyt viranomainen on julkistanut tiivistelmän periaate-ehdotuksestaan RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) / UAV (Unmanned Aerial Vehicle) -laitteistojen käyttö kasvaa Euroopassa kovaa vauhtia mutta niitä koskeva lainsäädäntö laahaa perässä. Olemassa olevat kansalliset lait ovat toisistaan poikkeavia. Miehittämättömiä ilma-aluksia on tarjolla erittäin suurista laitteista aina pieniin kuluttajalaitteisiin saakka. EASA:n määräysluonnos miehittämättömien ilma-alusten sääntelyyn on joustava ja riskiperusteinen. Sääntelyn avulla halutaan varmistaa turvallisuus ilman kompromissejä mutta myös joustava toimintaympäristö rajussa kasvussa olevalle alalle. EASA:n ehdotuksen mukaan turvallisuusvaatimukset kasvavat suhteessa operaattorille ja kolmansille osapuolille kohdistuvasta riskistä. RPAS/UAV-laitteita ei enää jaeta painoluokittain vaan riskiperusteisesti kolmeen kategoriaan: Open category (matala riski), Specific category (keskitason riski) ja Certified category (korkea riski). Mukana on mm. ehdotukset ns. No-Drone-Zoneista ja laitteistoihin ohjelmoitavista aluerajoitteista sekä korkeusrajoituksista ja lentosääntöjen/ilmailualan toiminnan tuntemisesta. EASA julkisti A-NPA 2015-10 (Advance Notice of Proposed Amendment) kommentoitavaksi 31. heinäkuuta. Kommenttien takaraja on 25. syyskuuta. Myös Suomen Liikenteen turvallisuusvirasto on pyytänyt toimijoita kommentoimaan EASA:n ehdotusta takarajaan mennessä sekä jakamaan kommentit Trafille 20. syyskuuta mennessä. Suomen viranomainen antaa myös omat kommenttinsa suoraan EASA:lle. Paremman ymmärryksen aikaansaamiseksi sekä kommentoinnin rohkaisemiseksi EASA on julkistanut tiivistelmän A-NPA:sta, joka sisältää 33 toimenpidehdotusta. Dokumentti käännetään kaikille EU jäsenmaiden kielille syyskuun ensimmäisen viikon aikana. EASA: A proposal to create common rules for operating drones in Europe (PDF-tiedosto) Päivitys 3.9 klo 19.00: Lisätty tieto julkistetuista muista kieliversioista ja linkki FI-versioon. Lue myös Lentoposti.fi:n aiemmat uutiset koskien EASA A-NPA:ta sekä Trafin kommentointipyyntöä ja USA:sta tapahtunutta RPAS/UAV raportoiniin huimaa kasvua:
|
|||