(päivittynyt klo 14.25) Embraer esittelee uutta E195-E2 -matkustajakonetta mahdollisille asiakkailleen Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Suomessa Embraer-koneiden operaattori on Finnairin osaomistusyhtiö Norra. Finnair on lähivuosien aikana toteuttamassa laivastouudistusta, jossa yhtiön odotetaan ostavan merkittävän määrän kapearunkokoneita. Embraerin TechLion -erikoismaalattu Profit Hunter -esittelykone E195-E2 (PR-ZIQ) saapui Helsinki-Vantaalle varhain lauantaina aamuyöllä Omanin Muscatista lentäen Larnakan kautta. Sveitsistä saatujen tietojen mukaan kone olisi jatkamassa maanantaina kohti Zürichiä, jossa toimii yksi uusimmista E2-operaattoreista eli Helvetic Airways. Embraerin uusien E-jettien suurinta versiota esitellään maanantaina 24. helmikuuta asiakkaille Suomessa. Potentiaalinen asiakas on Finnair, jonka osaomistusyhtiö Norra lentää Embraer E190 -koneilla. Luvassa on myös esittelylento koneella. Finnair vahvisti kone-esittelyn Lentoposti.fi:lle maanantaina puoliltapäivin.Tällä kertaa esittelylennolla konetta eivät ohjaa Finnairin tai Norran lentäjä vaan tehtaan omat lentäjät. Esittelylennolle Finnairin ja Norran edustajien kanssa noussut ja suorituskykyään esitellyt Embraer E195-E2 ei kevyenä mitannut kovin montaa sataa metriä kiitotietä ennen kuin nokkapyörä oli jo ilmassa. Noin puolituntinen esittelylento suuntautui Kotkan taa Kymenlaakson ylle, josta se palasi takaisin Helsinki-Vantaalle. Finnair toteaa, että lentokonevalmistajat esittelevät jatkuvasti erilaisia konetyyppivaihtoehtoja lentoyhtiöille ja tälläkin kertaa kyse on sellaisesta esittelystä. E2-koneiden siiven ja korkeusvakaajan aerodynamiikkaa on parannettu, laippajärjestelmä on uusi ja koneissa on myös täysi Fly-By-Wire -ohjaus. Uudistuksia ovat tehty myös laskutelinejärjestelmään kone on saanut uudet Pratt & Whitney PurePower -moottorit. Ohjaamossa on myös uusi Honeywell Primus Epic 2 -avioniikka. Muutoksista huolimatta uudistettuja koneita saa lentää aiempien E-jettien tyyppikelpuutuksilla. E195-E2 -koneen maksimi lentoonlähtöpaino (MTOW) on 61500 kg ja maksimi hyötykuorma on 16150 kg. Polttoainetta tankkeihin voidaan ottaa 13690 kg. Maksimi matkalentonopeus on 0,82 Machia ja lakikorkeus 41 000 jalkaa. Embraer julkisti uuden E-jet E2 -ohjelman vuonna 2013. Koneperheeseen kuuluvat E175-E2. E190-E2 ja E195-E2 -koneet. Toimintamatka on E195-E2 -koneella on 2600 merimailia eli noin 4800 kilometriä. Pienemmän E190-E2 -koneen toimintamatka puolestaan on jo 2850 merimailia eli 5200 kilometriä. Se mahdollistaisi suorat lennot Helsinki-Vantaalta Dubaihin saakka. Pienimmän E175-E2 -koneen kantama puolestaan on 2000 merimailia eli noin 3700 kilometriä. Valmistaja markkinoi E2-koneitaan maailman puhtaimmiksi ja hiljaisimmiksi. Polttoainekulutuksen Embraer kertoo olevan tehokkainta kapearunkokoneista ja kulutus laskisi 25,4 prosentilla per istuinpaikka. Myös huoltokustannusten kerrotaan laskevan edellisiin versioihin verrattuna. Uudessa E195-E2 -koneessa on kolme lisäriviä matkustajaistuimia verrattuna aiempaan E195-koneeseen. Kaksiluokkaisessa matkustamossa istuimia voi olla 120 ja yhdessä luokassa jo 146. Pienimmän koneversion eli E175-E2:n paikkamäärä on 80-90. E2-koneen matkustamossa on aiempaa suuremmat matkatavarahyllyt ja valmistajan mukaan jokainen matkustaja voi ottaa mukaansa yhden käsimatkatavaran. Käsimatkatavaroiden osalta tilaa on 90 prosenttia enemmän kuin edellisen sukupolven E-jet-koneissa. Matkustajaistuimet ovat 2+2 konfiguraatiossa eli sitä monien mielestä ikävää keskipenkkiä ei ole tarjolla. Business-luokan istuimet saa taittumaan myös lepoasentoon. Matkustusmukavuutta voi lisätä myös virtapistokkein ja tarjolla myös wifi-yhteys internetiin. Embraerin laskelmien mukaan yhtiöllä on 25 prosentin markkinaosuus alle 150-paikkaisten koneiden luokassa. Uusia E2 -koneita se on myynyt asiakkailleen 160. Ne ovat kaikki suurempia E190-E2 ja E195-E2 -koneita. Embraer E2-koneita on nähty jo viime vuosina Finnairin lennoilla, kun norjalainen Widerøe on lentänyt pienemmillä E190-E2 -koneilla Finnairin lentoja kahdella reitillä Norjaan.
Kapearunkolaivastouudistus käynnissä Finnairilla on käynnissä kapearunkolaivaston uudistamishanke. Yhtiön todennäköiset vaihtoehdot ovat pysyä Airbus-operaattorina uusien A320neo ja A220-koneiden (entinen Bombardier C series) myötä tai siirtyä amerikkalaisvalmistaja Boeingin 737 MAX- ja sen yhteistyökumppani Embraerin E2 -koneiden käyttäjäksi. Finnair on ollut alkuvuodesta 2014 lähtien lentänyt ainoastaan Airbus-koneilla, mutta yhtiö omistaa myös Nordic Regional Airlinesin eli Norran nykyisin operoimat Embraer-koneet. Samalla mahdollisesti hankitaan koneita myös osaomistusyhtiö Norran käyttöön. Norra ja sen edeltäjä Flybe Finland ovat operoineet Finnairin omistamilla Embraer -koneilla vuodesta 2012 lähtien. Finnair tilasi Embraer E170- ja E190 -koneita keväällä 2004. Ensimmäiset Embraer E170-koneet Finnair vastaanotti syksystä 2005 lähtien ja suuremmat E190-koneet joulukuusta 2006 lähtien. Niistä viimeisin on vastaanotettu vuonna 2011. Nykyisin Norran laivastossa on 12 E190-konetta sekä 12 ATR 72-500 -konetta. Keväällä 2019 Finnair on tutustunut Helsinki-Vantaalla myös Swissin Airbus A220-100 -koneeseen Vuonna 2016 konetyypin suuremman version C series CS 300 (nykyinen A220-300) -koelentokone oli esiteltävänä Helsinki-Vantaalla.
Päivitys kello 14.25: Lisätty kuvia esittelylennolle lähdöstä ja saapumisesta sekä tiedot lennon reitistä ja pituudesta. Lue myös:
|
|||