Kapearunkolaivastouudistusta suunnitteleva Finnair arvioi tekevänsä päätökset asian osalta strategiakaudella 2020-2025. Kyseessä on merkittävä hankinta ja yhtiön arvion mukaan investointi oli 3,5-4 miljardia euroa. Aiempi Airbus A350 XWB -kaukoliikennekoneinvestointi oli suuruudeltaan noin kaksi miljardia. Finnair valottaa tiistaina 12. marraskuuta 2019 pidettävässä pääomamarkkinapäivässään vuosien 2020-2025 strategiakautensa tavoitteita ja suunnitelmia. Vastuullisuus on strategiassa avainasemassa, ja Finnair julkistaa vastuullisuuden eri osa-alueet – taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun – kattavan yksityiskohtaisen vastuullisuussuunnitelmansa vuoden 2020 ensimmäisellä neljänneksellä. Yhtiö valmistelee päätöksiä lähinnä kapearunkolaivastoon strategiakauden 2020-2025 aikana kohdistuvista korvaus- ja kasvuinvestoinneista. Suuntaa antava investointisumma on 3,5-4 miljardia euroa. Kyseessä on Finnairin merkittävin vastuullisuuspanostus ja sen arvioidaan vähentävän yhtiön päästöjä Euroopan liikenteessä noin 10-15 prosenttia. Vastaavasti myös vuosille 2015-2019 hankitut Airbus A350-900 -koneet ovat tuoneet merkittäviä hiilidioksidipäästövähennyksiä Finnairin liikenteeseen. Finnairin laivastossa on nykyisin 37 Airbus A32S -konetta, joiden lisäksi osaomistusyhtiö Norran laivastossa on 12 Embraer 190 -konetta ja 12 ATR -potkuriturbiinikonetta. Laivastouudistus sisältää mahdollisesti korvaavia koneita myös Norran operointiin. Todennäköisiä vaihtoehtoja Finnairille ovat Boeingin ja Airbusin tuotteet. Niistä Boeing 737 MAX -koneiden listahinnat ovat noin 120-135 miljoonaa dollaria ja Airbus A320neo-koneiden viimeisimmät listahinnat ovat puolestaa noin 100-130 miljoonaa dollaria. Boeingin tuotevalikoimaan kuuluu nykyisin myös Embraer E2-koneet ja Airbusilla on vastaavasti valikoimassaan entinen Bombardier C series eli nykyinen Airbus A220-kone. Investointisumma tarkoittaisi listahinnoin siis noin 40 uuden koneen hankintaa, mutta todelliset hinnat ovat listahintoja halvempia ja konekauppa sisältänee myös optioita lisätilaukseen. “Matka kohti aidosti hiilineutraalia lentoliikennettä on pitkä ja haastava, mutta etenemme kohti tavoitetta määrätietoisesti askel askeleelta,” sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. ”Tällä matkalla tarvitsemme myös läpinäkyvän ja luotettavan prosessin päästöjen hyvitykseen ja päästökauppaan, mutta päätavoitteemme on oman toimintamme päästöjen vähentäminen. Teemme tätä työtä määrätietoisesti yhdessä kumppaneidemme, asiakkaidemme ja muiden sidosryhmien kanssa", jatkaa Manner. Vastuullisuussuunnitelman keskiössä on pitkän aika välin etenemissuunnitelma kohti hiilineutraaliutta, jota Finnairin johto ja hallitus työstävät. Finnair pyrkii pitkän aikavälin hiilineutraaliuteen käyttämällä useita eri keinoja. Finnair osallistuu myös sähkölentämisen kehittämiseen lyhyemmille matkoille ja pitää tärkeänä myös eri liikennemuotojen yhteistyön kehittämistä. Lue myös:
|
|||