Ensimmäinen C-130 Hercules tilaajalle vuonna 1956 - numero 2500 luovutettiin USAF:lle eilen

Hercules_2500_lockheedmartinLockheed Martin on luovuttanut tilaajille jo yhteensä 2500 Hercules C-130 -kuljetuskoneen eri versiota. Saavutuksesta tekee vieläkin merkittävämmän se, että ensimmäiset C-130-koneet toimitettiin vuonna 1956 ja tyyppi on edelleen tuotannossa, tosin monin tavoin uudistettuna. Uusimman koneen sai Yhdysvaltain ilmavoimat USAF.

Tasaluvun perjantaina 11. joulukuuta rikkoneen Herculeksen alatyyppi on HC-130J Combat King II. Sitä operoi 71st Rescue Squadron, joka kuuluu 347th Rescue Groupiin. Kone siirtolennettiin eilen Mariettasta Georgiasta samassa osavaltiossa sijaitsevaan uuteen kotitukikohtaansa Moody Air Force Baseen Valdostaan.

HC-130J on tarkoitettu SAR-etsintä- ja pelastustoimintaan (Search and Rescue). Se soveltuu vastaavaan toimintaan myös taistelukentällä (CSAR, Combat Search and Rescue).

Kone voi esimerkiksi tankata pelastushelikoptereita rahtitilan lisäpolttoainesäiliöistä. HC-130 operoi tyypillisesti pimeän vallitessa yönäkölaitteiden avulla.

C-130_YC-130_1stflight_lockheedmartin"Hercules palvelee ympäri maailmaa ja on monipuolinen työjuhta vailla vertaistaan", hehkutti Lockheed Martinin C-130 ohjelmaa vetävä varatoimitusjohtaja George Shultz 2500. koneen luovutustilaisuudessa.

Prototyyppi YC-13 teki ensilentonsa 23. elokuuta 1954 (kuvassa). Yhdysvaltain ilmavoimat sai ensimmäisen Hercules-koneensa 9. joulukuuta vuonna 1956.

USAF on tyypin suurin operaattori. Sillä on niin perinteisiä C-130-koneita kuin uudempia C-130J Super Herculeksia.

Kun A-version potkureissa oli kolme lapaa, J:ssä niitä on kuusi. Ohjaamossa kellomittarit ovat vaihtuneet suuriin nestekidenäyttöihin. Herculeksen jyhkeä ulkonäkö sen sijaan on yhä entisensä.

hercules_koreanet_lockheedmartinKonetta operoidaan 68 maassa ja maailmanlaajuinen laivasto on kerännyt yli 22 miljonaa lentotuntia. Hercules lentää Ruotsin, Tanskan ja Norjan ilmavoimissa. Uusinta C-130J-versiota käyttää 19 operaattoria 16 valtiossa.

Herculesta on valmistettu erilaisina versioina noin sataan eri tehtävään. Koneilla huolletaan LC-130-suksivarustuksessa Etelämantereen tukikohtia ja sen WC-130-erikoisversiot lentävät hurrikaanien keskelle. Onpa kuljetuskoneesta rakennettu myös raskaasti aseistettu AC-130-tulitukiversio.

Herculeksella on koemielessä toimittu myös lentotukialukselta. Koneesta on myös kaupallinen LM-100J-versio. T.T.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:

Tiukkaa puljaa nelimoottorisilla (video)