Herculeksen ensilennosta tänään 60 vuotta - konetyyppi edelleen tuotannossa

C-130_YC-130_1stflight_lockheedmartinLockheed C-130 Hercules -kuljetuskone nousi ensilennolleen tasan 60 vuotta sitten 23. elokuuta 1954 Burbankissa Kaliforniassa. Hämmästyttävää kyllä konetyyppi on edelleen tuotannossa. Vuosien varrella sitä on ehditty hyödyntää mitä erilaisimmissa tehtävissä.

Herculeksilla huolletaan LC-130-suksivarustuksessa Etelämantereen tukikohtia ja sen WC-130-erikoisversiot lentävät hurrikaanien keskelle. Onpa kuljetuskoneesta rakennettu myös raskaasti aseistettu AC-130-tulitukiversio.

c130_2_forsvaret_editArkisen aherruksen ohella C-130 on tehnyt myös koemielessä useita onnistuneita tukialuslaskuja ja -startteja. Herculeksesta hahmoteltiin jopa valtavilla kellukkeilla varustettua versiota, mutta se jäi piirustuslaudalle. Kaikkiaan erilaisia muunnoksia on noin 70.

Vauhdikkaalla 50-luvulla Herculeksilla harjoitettiin myös osastotaitolentoa. Neljällä koneella operoineen The Four Horsemen -ryhmän (kuva alla) käytössä oli  Tactical Air Commandin 774th Troop Carrier Squadronin käyttöönsä saama ensimmäinen C-130A-malli.

fourhorsemen2_lockheedmartinJokaisella pilotilla oli tässä vaiheessa takanaan vain 50 tuntia konetyypillä. Osaston tavaramerkiksi muodostui lähestyminen kohti yleisöä matalalennossa 200 jalassa tiukassa diamond-neliömuodostelmassa ja siitä tehty hajoitus (linkki Lentoposti.fi -blogiin ja videoon aiheesta alla).

C-130 Hercules on edelleen tuotannossa 60 vuotta ensilentonsa jälkeen, nyt J-mallina. Koneesta on myös LM-100J-siviiliversio, joka sai tyyppihyväksyntänsä tammikuussa 2014.

Kun A-version potkureissa oli kolme lapaa, J:ssä niitä on kuusi. Ohjaamossa kellomittarit ovat vaihtuneet suuriin nestekidenäyttöihin. Herculeksen jyhkeä ulkonäkö sen sijaan on yhä entisensä.

Lue myös:

Tiukkaa puljaa nelimoottorisilla (video)