Ethiopian Airlinesin lennon ET302 tutkinta etenee. Jo aiemmin löydetyt Boeing 737 MAX 8 -koneen lennontallentimet ovat saapuneet Ranskaan. Niiden tiedot puretaan BEA:n laboratoriossa. Paikalla on etiopilaistutkijoiden lisäksi myös Yhdysvaltain NTSB:n tutkijoita. Ranskan onnettomuustutkintavirasto Bureau d'Enquêtes et d'Analyses (BEA) purkaa turmakoneen lentoarvotallentimen ja ohjaamotallentimen tiedot yhdessä Etiopian tutkijoiden kanssa. Paikalla on myös Yhdysvaltain NTSB:n tutkijatiimi, joka on erikoistunut lennontallentimiin, ohjaamomiehistöjen toimintaan sekä inhimillisiin tekijöihin. Etiopialaistutkijat ja koneen lennontallentimet saapuivat Pariisiin 14. maaliskuuta kello 13.00. Varsinaisen teknisen työn on määrä alkaa perjantain aikana. Ranskan tutkintaryhmä tekee läheistä yhteistyötä myös Etiopian turmapaikkatutkinnan kanssa. BEA:n julkaiseman kuvan (yllä) mukaan vaurioituneen lennontallentimen keskeinen osa, sylinterimäinen Crash Survivable Memory Unit vaikuttaisi olevan ainakin ulkoisesti ehjä. CSMU valmistetaan ruostumattomasta teräksestä tai titaanista nimenomaan kestämään rajuja onnettomuuksia ja mahdollisia palokuormia. Kaikkiaan 157 henkeä vaatineen maahansyöksyn tutkintaa johtaa kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n sääntöjen mukaan Etiopian onnettomuustutkintavirasto. Myös tiedotusvastuu on Etiopian viranomaisilla. NTSB on mukana tutkinnassa koska kone oli valmistettu Yhdysvalloissa. Mukana tutkintaa avustamassa on myös Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n, lentokonevalmistaja Boeingin sekä moottorivalmistajan GE:n ja Safranin edustajat. Ethiopian Airlinesin Boeing 737 MAX 8 -kone (ET-AVJ) syöksyi maahan kuuden minuutin lennon jälkeen Etiopiassa 10. maaliskuuta 2019. Turmassa menehtyivät kaikki koneessa olleet 157 ihmistä. Vastaava turma sattui samalle konetyypille Indonesiassa 29. lokakuuta 2017. Lion Airin kone syöksyi mereen vain yhdentoista minuutin lennon jälkeen. Turmassa menehtyi 189 ihmistä. Molemmat turmakoneet olivat vain muutaman kuukauden ikäisiä ja ensitietojen valossa onnettomuuksissa on samankaltaisuuksia. FAA kertoi 13. maaliskuuta, että se oli saanut satelliittidatan lisäksi uutta tietoa koneen lentoasusta onnettomuuspaikalta. Yhtäläisyydet varmistuivat ainakin osin ja FAA seurasi useita muita viranomaisia ja asetti konetyypin lentokieltoon. Vaikutus koskee 59 operaattoria ympäri maailmaa ja niillä on eri lähteiden mukaan 371-387 Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 -lentokonetta. Laajat vaikutukset ovat sotkeneet useiden lentoyhtiöiden liikennettä ja matkustajien suunnitelmia. Lue myös:
|
|||