EU-asetuksessa säädetään lennolle pääsyn epäämisen sekä lentojen peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen yhteydessä lentomatkustajille annettavasta korvauksesta ja avusta. Suomi on kannattanut asetuksen uudistamista, sillä sen soveltamiseen on liittynyt paljon tulkintaongelmia. Toinen muutettava asetus koskee korvausvastuuta vahinkotilanteissa. "Kanta lentomatkustajien ja lentoyhtiöiden kiireelliseen pyyntöön ajantasaisten, selkeämpien ja yksinkertaisempien sääntöjen saamiseksi on hyväksytty. Uudistetut säännöt tuovat lentomatkustajille yli 30 uutta oikeutta, jotka ovat voimassa lipun ostohetkestä aina määränpäähänsä saapumiseen ja joissakin tapauksissa jopa pidemmällekin. Tämä on historiallinen virstanpylväs, sillä sopimusta ei oltu saavutettu viimeisen 12 vuoden aikana", sanoi Puolan infrastruktuuriministeri Dariusz Klimczak. Euroopan komissio ehdotti jo maaliskuussa 2013 uudistuksia nykyisiin asetuksiin, jotka koskevat lentomatkustajien oikeuksia ja lentoyhtiöiden korvausvastuuta. Suomea 5. kesäkuuta 2025 pidetyssä kokouksessa edusti liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne. Jos viivästys on yli neljä tuntia enintään 3500 kilometrin pituisilla matkoilla ja EU:n sisäisillä matkoilla, on vakiokorvauksen määrä 300 euroa. Jos viivästys on yli 6 tuntia yli 3500 kilometrin pituisilla matkoilla, on vakiokorvauksen määrä 500 euroa. Matkustajilla, joille ilmoitetaan lennon peruuttamisesta alle 14 päivää ennen lähtöä, on oikeus korvaukseen. Jos lento peruutetaan, lentoyhtiön on toimitettava matkustajille esitäytetyt lomakkeet, jotta he voivat pyytää korvausta. Lisäksi lentoyhtiöiden on tarjottava matkustajille uudelleenreititys mahdollisimman pian, mukaan lukien mahdollisuus uudelleenreitittämiseen muiden lentoyhtiöiden tai vaihtoehtoisten liikennemuotojen kautta, jos se on mahdollista. Jos lentoyhtiö ei tarjoa asianmukaista uudelleenreititystä kolmen tunnin kuluessa häiriöstä, matkustajat voivat järjestää oman uudelleenreitityksensä ja vaatia korvausta, joka on enintään 400 prosenttia alkuperäisestä lipun hinnasta. Avunantoa koskevat säännökset päivitetään ja matkustajille tulee myös uusia oikeuksia. Matkustajilla olisi häiriötilanteissa oikeus määritellysti virvokkeisiin, ruokaan ja majoitukseen. Jos lentoyhtiö ei tarjoa näitä, matkustaja voisi tehdä omat järjestelyt ja saada niistä jälkikäteen korvauksen. Jos matkustajat joutuvat odottamaan koneessa kenttäalueella, olisi heillä oikeus vähimmäisapuun sekä oikeus päästä pois koneesta kolmen tunnin odotuksen jälkeen. EU:n lentomatkustajille on jatkossa tiedotettava paremmin heidän oikeuksistaan ja lentoyhtiöiden tulee noudattaa tiukempia tiedonantovelvoitteita, mukaan lukien tiedot varauksen yhteydessä sekä tiedot valitusten ja pyyntöjen käsittelystä. Uudistettavassa asetuksessa asetetaan tiukat määräajat lentoyhtiöille vastata matkustajien reklamaatioihin. Matkustajilla olisi kuusi kuukautta aikaa tehdä pyyntö tai valitus lentoyhtiölle häiriöstä. Lentoyhtiöiden on maksettava korvaus tai annettava matkustajalle selkeä ja perusteltu vastaus pyynnön jättämisestä lukien 14 päivän määräajassa. Euroopan parlamentti tarkastelee nyt neuvoston kantaa toisessa käsittelyssä. Parlamentilla on myöhemmin mahdollisuus hyväksyä, muuttaa tai hylätä tämä neuvoston kanta.
|
|||