EU:n lentoliikenteen päästökauppaa koskeva ratkaisu on Finnairille kohtalonkysymys, kirjoittaa europarlamentaarikko Eija-Riitta Korhola (kok) blogissaan. Asiasta äänestetään tammikuun lopussa europarlamentin valiokunnissa. Pahimmassa tapauksessa uhkana on kauppasota, joka voi haitata Finnairin Aasian liikennettä. Komission direktiiviehdotus koskisi kaikkia lentoja niiden ollessa Euroopan talousalueen ilmatilassa. "EU aloitti lentoliikenteen päästökaupan vuoden 2012 alusta koskemaan kaikkea meille tulevaa ja meiltä lähtevää sekä EU:n sisäistä lentoliikennettä. Tilanne herätti hyvin pian kauppasodan uhan, kun EU:n ulkopuoliset toimijat pahastuivat EU:n yksipuolisesti langettamasta järjestelmästä. Vastatoimet aiheuttivat ongelmia EU:n jäsenvaltioille ja niiden lentoyhtiöille, ja heikensivät EU:n lentoyhtiöiden kilpailukykyä ja kasvumahdollisuuksia," kirjoittaa Korhola. Loppuvuodesta 2012 EU-komissio päättikin keskeyttää päästökaupan ulkopuolisten maiden osalta ns. "stop the clock" -päätöksellä, joka vapautti ne päästöoikeuksien ostosta. "Ulkopuoliset ovat jo ilmoittaneet, etteivät ne taivu uuteen EU:n ilmatilamalliin. Tilanne voi johtaa kauppasotaan; viime kädessä yhtiöiden koneiden pysäyttämiseen EU:n lentokentille. Venäjä ja Kiina ovat tehneet selväksi, että ne tulevat rankaisemaan EU-yhtiöitä, jos niiden lentoyhtiöille asetetaan sanktioita." Venäjän yli runsaasti lentävä Finnair on haavoittuva vastatoimille, uskoo Korhola. Hän vastaa asiassa europarlamentin teollisuusvaliokunnan kannasta. "Esitän, että jatkaisimme Stop the Clock -järjestelyä, jotta emme vaarantaisi kansainvälisen sopimuksen syntyä ja provosoisi kauppasotia. Raportissani ehdotan, että päästökauppaa jatketaan vain ETA-alueen sisäisenä toimenpiteenä vuoteen 2016. Silloin ICAO:lla on yleiskokous, jossa on tarkoitus sopia kattavasta kansainvälisestä sopimuksesta." Eija-Riitta Korholan blogi kokonaisuudessaan Uusi Suomi -nettilehdessä. Toisin kuin useimmat poliitikot, Korhola jatkaa keskustelua aiheesta myös blogin kommenttiosiossa. Lue myös Lentoposti.fi:n seuraaman EU:n päästökaupan viimeaikaisista käänteistä:
|
|||