Eviation Alice-sähkölentoneen ensilento on tehty - historialliset kahdeksan minuuttia taivaalla

Alice_FFEviation Aircraftin sähkölentokone Alice (N882EV, FC001) on suorittanut historiallisen ensilennon 27. syyskuuta 2022 Yhdysvaltain Moses Lakessa. Kestoltaan lento oli vain kahdeksan minuuttia, mutta se on merkittävä askel sähköisten matkustajalentokoneiden kehittämisessä.

Alice_FF_2Alice-sähkölentokone nousi ilmaan Moses Laken Grant Countyn kansainväliseltä lentokentältä tiistaiaamuna 27. syyskuuta 2022 kello 07.10 paikallista aikaa. Alice-koneen ensilento kesti kahdeksan minuuttia, jonka aikana noustiin 3500 jalan korkeuteen.

"Tänään astumme ilmailun seuraavaan aikakauteen – olemme onnistuneesti sähköistäneet taivaan Alicen unohtumattomalla ensilennolla", sanoi Eviationin toimitusjohtaja Gregory Davis.

Alice_FF_3"Nyt ihmiset tietävät miltä edullinen, puhdas ja kestävä ilmailu näyttää ja kuulostaa ensimmäistä kertaa kiinteäsiipisessä,täyssähköisessä lentokoneessa. Tämä uraauurtava saavutus vie kohti kestävän lentoliikenteen innovaatioitamuokkaa sekä matkustaja- että rahtiliikennettä tulevaisuudessa", jatkoi Davis.

Alice_FF_4Eviation Aircraftin valmistaman täyssähköisen ja nollapäästöisen lentokoneen ensilento on historiallinen päivä sähköiselle ilmailulle. Uuden sähkölentokoneen nousu taivaalle oli osoitus teknologian toimivuudesta. Ensilento antoi Eviationille arvokasta tietoa lentokoneen optimointitarpeista kaupallista tuotantoa ajatellen.

Ensilentoa edelsi onnistunut suuren rullausnopeuden maakoe, joka suoritettiin reilu viikko aiemmin 18. syyskuuta 2022.

Alice_taxitestNykyisin T-pyrstöisen Alice-sähkölentokoneen energianlähteinä on kaksi magniX 650 -sähkömoottoria, joiden teho on 640 kW. Ne ovat kokoluokassaan ainoat sähkölentokoneiden moottorit, joilla on jo lennetty. Muut merkittävimmät komponenttitoimittajat ovat akuston osalta AVL, siipien osalta GKN ja ohjausjärjestelmä on Honeywellin valmistama. Rungon on valmistanut Multiplast ja ovet PoteZ. Parker Aerospace on toteuttanut koneeseen kuusi erilaista teknologista järjestelmää.

Alice_asematasollaEnsimmäisessä Alice-koneen versiossa oli V-pyrstö ja yksi työntömoottori sekä kaksi pienempää moottoria siiven kärjissä. Se tuhoutui tulipalossa tammikuussa 2020.

Alice-sähkölentokoneella hyötykuorma on matkustajakäytössä noin 1100 kg. Rahtikäytössä vajaat sata kilogrammaa enemmän, koska konetta voidaan operoida yhdellä lentäjällä.

Koneesta on tarjolla kolme eri versiota, joita ovat 9-paikkainen matkustajakone, kuusipaikkainen VIP-versio sekä eCargo-rahtikone. Kaikkia koneita voidaan lentää kahden hengen miehistöllä. Koneet ovat keskenään samanlaisia paitsi matkustamon osalta.

DHL_Alice_3Alicen matkalentonopeus on 220 solmua ja suurin sallittu nopeus on 260 solmua. Eviationin sähkölentokone on suunniteltu toiminaan 150-250 merimailin eli noin 270-470 kilometrin pituisilla reiteillä. Maksimi toimintamatkaksi on kerrottu jopa 815 kilometriä. Lentokoneen kehittynyt akkujärjestelmä mahdollistaa akuston päivittämisen teknologian kehittyessä.

Valmistajan mukaan Alice-sähkölentokoneen akuston latausaika per lentotunti on noin 30 minuuttia. Lataus voidaan siis suorittaa samalla kun lentokoneen rahtia puretaan tai lastataan. Tämä täyttää vaatimukset nopeista kääntöajoista maassa.

Eviation_Alice_ohjaamoAlicen sanotaan voivan operoida kaikissa samoissa toimintaympäristöissä, joissa palvelevat nykyisin mäntä- ja turbiinimoottoroidut koneet. Sähkölentokoneessa on vähemmän liikkuvia osia, joka nostaa lähtöluotettavuutta sekä leikkaa huoltokustannuksia.

Yhdysvaltalaiset alueelliset lentoyhtiön Cape Air ja Global Crossing Airlines ovat tilanneet 75 ja 50 Alice-sähkölentokonetta. DHL Express on Eviatonin Alice-rahtiversion ensimmäinen asiakas 12 koneen tilauksella. MH

 

Päivitys: Lisätty video ensilennosta.

Lue myös: