F-35 Lightning II Cockpit Demonstrator laskeutui USA:n Helsingin suurlähetystöön

F35_emb_1Lockheed Martin on esitellyt Yhdysvaltojen Helsingin suurlähetystössä F-35-hävittäjän ohjaamosimulaattoria. Siihen on tutustunut suomalaisia päättäjiä, yritysten edustajia sekä Puolustusvoimien väkeä. Myös media pääsi vierailemaan laitteessa, joka viralliselta nimeltään on F-35 Lightning II Cockpit Demonstrator.

Lockheed Martin F-35 Lightning II on viidennen sukupolven monitoimihävittäjä, jossa stealth-ominaisuudet yhdistyvät tilannekuvaa selventävään sensorifuusioon. Eurooppaa kiertävällä simulaattorilla valmistaja haluaa esitellä juuri näitä ominaisuuksia, jotka nostavat sen neljännen sukupolven ns. legacy-hävittäjien (esim F-15, F-16, F/A-18, Eurofighter ja Rafale) yläpuolelle.

F35_L2_demo_1Nyt Helsingissä vieraillut Cockpit Demonstrator muodostuu useista näytöistä sekä varsin aidon oloisesta ohjaamosta. Sinne nouseminen on tehty helpoksi, sillä osa modulin kyljestä liukuu taaksepäin mahdollistaen integroitujen portaiden käytön.

Heittoistuimelta avautuvaa näkymää hallitsee kaksi suurta LCD-kosketusnäyttöä. Niille voidaan joustavasti valita dataa koneen eri järjestelmiltä. Kumpikin näyttö jakautuu useaan ruutuun, joiden sisältöä ja kokoa voidaan vaihtaa vapaasti.

F35_L2_demo_3Tilannekuvassa yhdistyy dataa useilta sensoreilta, kuten AN/APG-81 AESA -tutkalta, nokan alle sijoitetusta stealth-muotoillusta EOTS-maalietsintälaitteesta (Electro Optical Target Sensor) sekä myös datalinkin kautta muista lähteistä.

Näin lentäjän ei itse tarvitse prosessoida kokonaiskuvaa useilta eri näytöiltä, vaan hän voi keskittyä hyödyntämään sitä.

Samaan aikaan lukittuna voi olla sekä ilma- ja maamaali. Järjestelmä seuraa niitä ja ehdottaa lentäjälle oikeaa laukaisuhetkeä.

f35b_firstflight1net_usmarinesMyös ohjaajan VSI-kypärätähtäimen visiirinäyttöön välittyy tietoa eri järjestelmistä. Samaten sille voi esittää yhdistettyä kuvaa kuudelta koneen ulkopuoliselta AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS) -lämpökamerayksiköltä.

Näin pilotti voi esimerkiksi katsoa alaspäin "ohjaamon lattian läpi" F-35:n pystysuoraan laskuun kykenevän STOVL-version (Short Takeoff/Vertical Landing) ollessa leijunnassa (vasemmalla).

Konetta hallitaan sivuohjaussauvalla ja kaasukahvalla sekä lukuisilla niihin sijoitetuilla ohjainkytkimillä (HOTAS, Hands On Throttle And Stick). Esimerkiksi näyttöjen kursoria siirretään vasemmalla peukalolla peliohjaimista tutulla "tatilla".

F-35 kuljettaa asekuormansa sisäisessä kuilussa, jotta tutkaheijastusta vähentävät stealth-ominaisuudet eivät kärsi. Lentoposti.fi:n kokeillessa simulaattoria kuormana oli kaksi GPS-ohjattavaa JDAM-täsmäpommia ja kaksi AIM-120 AMRAAM -tutkaohjusta. Molemmat kuuluvat myös Suomen Ilmavoimien varustukseen.

F35_L2_demo_2Kun maali on lukittu ja ohjaaja painaa liipasinta, kuilu aukeaa kolme sekuntia, ase työnnetään ilmavirtaan ja luukut sulkeutuvat toiset kolme sekuntia.

Avoinna oleva asekuilu on melkoinen tutkaheijastin, mutta laukaisusykli on niin nopea että vihollistutkat tuskin ehtivät reagoida siihen.

Simulaattorissa voi esittelymielessä vaihtaa F-35:n tutkaheijastuksen vanhempaa 4. sukupolven konetta vastaavaksi. F-35:n monipuolisen AN/ASQ-239 -elektronisen sodankäynnin järjestelmän näytössä esittämät vihollistutkien peittämät uhka-alat moninkertaistuivat, kun koneen stealth-ominaisuudet poistettiin.

Erilainen lentokokemus - läpilasku peruuttaen

F35_L2_demo_4Nyt Helsingin suurlähetystössä nähty laite on kesällä kiertänyt Euroopan ilmailutapahtumia. Se oli mm. RIAT:ssa ja Farnboroughissa Englannissa.

Suomessa Cockpit Demonstrator oli mukana Lockheed Martinin osastolla Oulussa Suomen ilmailuliiton Tour de Sky -päälentonäytöksessä. Helsingistä laite rahdataan seuraavaksi Belgiaan.

F-35 Lightning II Cockpit Demonstratorin avulla myös hävittäjän lento-ominaisuuksien erikoisuudet pääsivät hyvin esille. Simulaattorissa voidaan nappia painamalla vaihtaa normaalisti kiitotieltä toimivasta versiosta pystysuoraan laskuun kykenevään.

f35b_firstflight2net_usmarinesMahdollisuus nousta ja laskeutua pystysuoraan toi kiinteäsiipisellä lentokoneella lentämään tottuneelle aivan uudenlaisia ulottuvuuksia: laskeuduimme kiitotielle pystysuoraan ylhäältä.

Läpilasku jatkui pystysuoralla nousulla mutta samalla taaksepäin lentäen. Kaikki sujui F-35:n Fly by Wire -tietokoneiden ohjaimien minimaalisella liikuttelulla.

Kokeilimme myös matalalentoa Nellisin lentotukikohtaa esittävän maaston vuorten välissä. Koneen liikehtimiskyky vaikutti olevan esimerkiksi aiempaa Ilmavoimien F/A-18-simulaattorikokemusta vastaava.

Modernien asejärjestelmien avustamana kumpikin ensikertalainen F-35-simulaattoriohjaaja kykeni opastettuna torjumaan vastapuolen hävittäjäkoneita niin AMRAAM-tutkaohjuksella kuin tykillä sekä osumaan maakohteeseen ilman vastustajan ilmapuolustuksen häirintää.

Viides sukupolvi

Joint Strike Fighter -kilpailutuksen voittanut Lockheed Martin F-35 Lightning II on viidennen sukupolven monitoimihävittäjä, jossa on pyritty yhdistämään stealth-koneen pieni tutkaheijastus nopeaan ja liikehtimiskykyiseen taistelukoneeseen.

F35_L2_Le_1Lockheed Martin on elokuussa toimittanut kaikkiaan 107 konetta. Nykyisin F-35-hävittäjiä valmistuu kuukausittain kolme tai neljä.

Vuoden 2022 paikkeilla niitä rullaa kokoonpanolinjalta ulos yksi päivittäin, joka tarkoittaa samalla myös alhaisempia tuotantokustannuksia ja myyntihintaa. Valmistuslinjan luvataan pyörivän ainakin vuoteen 2039 saakka.

"Seuraavia mahdollisia asiakkaita ovat Tanska, Belgia, Kanada, Sveitsi, Kanada, Singapore ja Suomi", kertoi Lockheed Martinin Pohjois-Euroopan kehitysjohtaja Yung A Le Lentoposti.fi:lle.

Kolme eri Lightning II -versiota

f-35C_firstproduction_net_lockheedmartinLockheed Martin F-35A CTOL (Conventional Takeoff and Landing)  on USAF:n käyttöön tuleva ja tavallisia kiitoteitä käyttävä hävittäjä.

F-35B STOVL (Short Takeoff/Vertical Landing) on merijalkaväen pystysuoraan laskuun kykenevä versio. Siinä on alaspäin kääntyvä suihkusuutin sekä pystysuora puhallinyksikkö (neljäs kuva ylhäältä).

F-35C CV (Carrier Variant, kuvassa yllä) on US Navyn tuleva tukialuskone. Siinä on mm. suurempi siipi sekä jarrukoukku.

F35A_refuel_net_usafF-35 B- ja C-versioissa on merivoimien ilmatankkauskoneiden käyttämään letku ja kori -menetelmään (Hose and Drogue) soveltuva koneen nokasta esiin nouseva ilmatankkauspuomi.

Ilmavoimien A-koneissa on rungon yläpinnalla USAF:n standardi ilmatankkausliittimen aukko, johon tankkerin operaattori ohjaa puomin (kuva oikealla, klikkaa jutun kuvat suuremmaksi).

Yhdysvalloissa F-35:n eri versioilla aiotaan korvata USAF:n F-16 Fighting Falcon -hävittäjät ja A-10 Thunderbolt II -maataistelukoneet, merivoimien F/A-18 Hornet -hävittäjät sekä merijalkaväen F/A-18 Hornet ja AV-8B Harrier -hävittäjät. Lisäksi koneella on useita vientiasiakkaita. T.T.

Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja F-35-hävittäjästä:

RIAT jäi ilman F-35-hävittäjää - miten käy Farnboroughin

F-35 Lightning II -hävittäjät lentokieltoon - miten käy Englannin vierailun