FAA:n työryhmä antoi suosituksensa UAS/RPAS -laitteiden rekisteröinnistä

Destia_RPAS_Camflight8_1FAA:n ja Yhdysvaltain liikenneministeriön asettama työhryhmä julkaisi raporttinsa UAS/RPAS-laitteiden rekisteröintivaatimuksen kehittämisestä. Työryhmän suosittaman yksinkertaisen ja suoraviivaisen toimintamallin avulla pyritään varmistamaan järjestelmän laajamittainen käyttöönotto. FAA pyrkii etenemään asiassa nopealla aikataululla.

 

 Työryhmälle asetettiin kolme päätavoitetta. Sen oli määrä kehittää ja antaaa suositukset siitä, että millainen UAS/RPAS-laite on rekisteröitävä ja suosittaa rekisteröintiin käytettävää prosessia sekä kehittää rekisteröintitunnus ja sen oikeellisuuden varmistaminen. FAA:n johtaja Michael Huerta teroitti työryhmälle pitämään mielessä myös kansallisen ilmatilan vahvan vastuu- ja turvallisuuskulttuurin.

 Työryhmän suosittaman yksinkertaisen mallin mukaan rekisteröinti tehtäisiin elektronisen lomakkeen tai erillisen sovelluksen kautta. Järjestelmä antaisi hakijalle välittömästi elektronisen todistuksen rekeisteröinnistä sekä rekisterinumeron UAS/RPAS-laitteelle. Käyttäjän tulisi ottaa tunnus käyttöön ja merkitä se laitteeseen ennen ensimmäistä miehittämätöntä lentoa kansallisesta ilmatilassa.

Riskiarviointien ja muiden maiden kokemusten perusteella työryhmä suosittaa jättämään alle 250 gramman painoiset laitteet rekisteröinnin ulkopuolelle. Painoraja sisältää laitteen ja sen mahdollisesti kantaman lastin eli on ilmailutermein ns. maksimi lentoonlähtöpaino MTOW.

Rekisteröinnin tulisi työryhmän mukaan olla ilmainen ja käyttäjäkohtainen eli sama tunnus voisi koskea käyttäjän useampaakin UAS/RPAS -laitetta. Rekisteröinti ei ole oston edellytys vaan tunnus olisi kiinnitettävä laitteeseen vasta ennen sen käyttöä ulkona. Rekisteröijän minimi-ikä olisi 13 vuotta.

tse rekisteröintiprosessin yhteyteen työryhmä suosittaa kevyttä koulutuspakettia, joka voisi olla sama tai vastaava, kuin FAA:n julkaisema Know Before You Fly (B4UFLY) -sovellus. FAA:n tulisi myös julkaista selkeä rangaistusasteikko väärinkäytöksien varalta.

Seuraavassa vaiheessa FAA tutustuu raportin suositukseen sekä sekä aiheesta saamaansa julkiseeen palautteeseen. Tämän jälkeen asia esitellään Yhdysvaltain liikenneministeri Anthony Foxxille.

”Työskentelemme nopeasti ja joustavasti viedäksemme ottaaksemme seuraavan askeleen kohti rekisteriröintiä”, päätti FAA:n johtaja Michael Huerta.

Lue myös: