Helsinki-Vantaan pääkiitotie uudistettiin täysin kesällä 2015. Remontin aikana kiitotien alta kaivettiin maata pääosin 30-40 sentin syvyydeltä mutta pahimmillaan jopa 1,5 metriä. Uuden asfalttikerroksen paksuus on osin jopa puolimetrinen. Tuolloin Finavia kertoi remontin haastavimman kohdan olevan juuri pääkiitotien 04R/22L ja poikkikiitotien 15/33 risteys. Siellä kiitotie oli kaikista kulunein (otsikkokuva on alkuperäisestä pääkiitotien 04R/22L täysremontista).
Maaliskuussa 2016 Finavia arvioi yöaikaisten korjaustöiden kestoksi noin kaksi viikkoa. Kiitoteiden risteysalueella tehtävien töiden aikana molemmat kiitotiet ovat poissa käytöstä lentokoneiden laskeutumisille. Lentoonlähtöjä voidaan sen sijaan suorittaa kiitotien osapituudelta. Finavian arvion mukaan kyseessä on muutaman senttimetrin korjaus kiitotieprofiilissa sadan metrin matkalla. Kiitotien profiilikartoitus on erittäin tarkka ja se voidaan mitata senttien kymmenyksien tarkkuudella. Suomen lentäjäliitto FPA:n turvatoimikunta arvioi keväällä 2016 kokemustensa perusteella, että kiitotiellä 15 eivät profiilimuutoksen jälkeen päde enää normaalit lentoonlähdön suoritusarvorajat. Laskeutumisten osalta asian problemattiikka nähtiin samanlaisena. Turvatoimikunta suositti lausunnossaan kiitotien ns. pompun korjaamista mahdollisimman pikaisesti. Poikkikiitotie 15/33 on ilta- ja yöaikaan Helsinki-Vantaan lentoaseman päälaskukiitotie Koneet voivat lähestyä luoteesta harvaan asuttujen alueiden yli.
Päällystysurakan toteuttaa Lemminkäinen Infra Oy. Se teki myös pääkiitotien aiemman täysremontin viime vuonna. Notam-tiedote A0926/16:
Lue myös:
|
|||||